DPU

Temaside om mobning

Ny forskning gentænker mobning

Web-tv og video

Digital mobning

I antologien "Mobning gentænkt" præsenterer lektor Jette Kofoed, DPU, Aarhus Universitet, en analyse af digital mobning. Anonyme digitale mobbere, den store udbredelse af den digital mobning og den uendelige offentlighed som mobningen foregår i, giver offeret en følelse af, ikke at kunne slippe væk fra mobningen.

Januar 2013


Mobning gentænkt

Konference i anledning af udgivelsen af antologien 'Mobning gentænkt'.

Se alle oplæg

4. februar 2013


Når mobning griber en skoleklasse

Mobning er et problem, der i gennemsnit rammer hvert niende barn i de danske skoler. Til trods for mobningens udbredelse har der indtil for få år siden været forbavsende lidt forskning på området i Danmark.

I denne forelæsning på Danskernes Akademi fortæller professor Dorte Marie Søndergaard, Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU), Aarhus Universitet, om nogle af mobningens grundlæggende mekanismer.

5.marts 2012


Mobning og diagnoser

Vi ved fra forskningen, at børn med psykiske sårbarheder eller diagnoser oftere er involverede i mobning end andre børn. Men er der en sammenhæng mellem netop diagnoser og mobning?

Ph.d. Tine Basse Fisker fra Institut for uddannelse og Pædagogik (DPU), Aarhus Universitet, forsøger at finde svaret i denne forelæsning på Danskernes Akademi.

5.marts 2012


eXbus - et antimobbe-projekt

Dorte Marie Søndergaard og Helle Rabøl Hansen fra Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU) fortæller om mobbeforskningsprojektet eXbus og kommer med eksempler på, hvad mobning gør, og hvordan de voksne kan modvirke mistrivsel.

2009

Bøger og publikationer

Mobning gentænkt

Antologien 'Mobning gentænkt' handler om de mekanismer, dilemmaer og bevægelser, der er involveret i ekstrem eksklusion og mobning blandt børn og unge i skolen.

Januar 2013


Mobning - sociale processer på afveje

Forskerne bag mobbeforskningsprojektet eXbus præsenterer deres resultater i antologien 'Mobning - Sociale processer på afveje' på forlaget Hans Reitzel.

2009


Mobning kræver mere end fredagskage

Af Helle Rabøl Hansen

»Det er slående, at rigtig mange antimobbeprogrammer og -værktøjer bruges i situationer og tidsrum, som ligger ’udenpå’ undervisningen som noget ekstra, man fylder på skoledagen eller indfører i skoleåret,« skriver mobbeforsker Helle Rabøl Hansen i Asteriskkommentaren. Hun slår til lyd for et nyt begreb: fællesskabende didaktikker.

Læs artikel

Asterisk 46


Overraskende mange er bange

Af Camilla Mehlsen

Mobning trækker et angstspor efter sig. Elever, der bliver mobbet meget, har et overraskende højt angstniveau, lyder det fra forsker fra det omfattende mobbeprojekt eXbus.

Læs artikelAsterisk 46


Nye øjne på mobning

Temanummer af Magasinet Asterisk om mobning: Nye øjne på mobning * Hellere lide i fællesskabet end stå udenfor * Buksevand for øjnene af hele verden * Mobning trækker spor gennem livet

Nr. 46 maj/juni 2009

Download hele magasinet eller enkelte artikler