DPU

Asterisk 19 oktober 2004

Jeg stresses, altså er jeg

Af rektor Lars-Henrik Schmidt, Danmarks Pædagogiske Universitet

Læs artikel

 

Retten til at pjække

Gymnasieeleverne vil det hele: Feste, forbruge, arbejde og have kærester. Og så gå i skole, når det ellers passer i programmet.

Læs artikel

 

Retten til at være engageret 

Unge på arbejdsmarkedet viser et engagement, som ikke tidligere er set. Problemet er, at når det sjove er overstået, fordufter de unges motivation, lyder meldingen fra erhvervsorganisationen Dansk Handel & Service. En del af ansvaret skal tilskrives det danske uddannelsessystems udvikling de seneste 30 år.

Læs artikel

 

Engagement handler om at pantsætte

Unge på arbejdsmarkedet viser et engagement, som ikke tidligere er set. Problemet er, at når det sjove er overstået, fordufter de unges motivation, lyder meldingen fra erhvervsorganisationen Dansk Handel & Service. En del af ansvaret skal tilskrives det danske uddannelsessystems udvikling de seneste 30 år.

Læs artikel

 

Et altid lige elsket hadeobjekt

Alle ved, hvordan den perfekte forelæsning ser ud. Den består af velforberedte undervisere, opmærksomme studerende, elegante jokes og provokerende spørgsmål. Alligevel kommer akademiske forelæsninger ofte til at handle om alt det, som ikke fungerer, skriver Orvar Löfgren, professor i etnologi ved Lunds Universitet.

Læs artikel

 

Risky business

Pædagoger kan ikke adskille det personlige fra det professionelle. Tror man, det er muligt, bedrager man sig selv, siger professor og psykolog Pär Nygren fra Højskolen i Lillehammer i Norge. Han gør i to nye bøger op med den følelses- og værdineutrale forståelse af professionelle pædagogers arbejde. Lyder det risikabelt?

Læs artikel

 

Dovenskabens væsen

I den pædagogiske verden har dovenskaben mange navne: Umotiveret, uengageret eller uambitiøs. Men dovenskab bliver sjældent kaldt ved sit eget navn. Faktisk er dovenskab stort set forsvundet fra det pædagogiske begrebsapparat. Asterisk har spurgt professor Niels Egelund hvorfor.

Læs artikel

 

Kampen om barndommens tid

Det 20. århundrede blev et 'barnets århundrede' med utallige bestræbelser på at lade kreativ leg og læring fylde børns liv. Resultatet? Børn har aldrig før haft så meget tid til sig selv som nu, og de får lov til at være børn i meget længere tid. Men den gammeldags forestilling om, at børn skal beskæftiges, råder stadig, siger historiker Ning de Coninck-Smith fra Institut for Pædagogisk Sociologi, Danmarks Pædagogiske Universitet.

Læs artikel

 

Videnkapital

Virksomhederne har penge og efterspørger viden. Forskerne har viden og savner penge. Et fornuftsægteskab ligger lige for, men begge parter skal blive bedre til at skrive kontaktannoncer og til at tale sammen, hvis forholdet skal bære frugt.

Læs artikel