DPU

Asterisk 23 juni 2005

Tema: Utopier

Juni 2005

Artikler

01.06.2005 |

Processen over produktet

Hangen til at overskride handler om historisk fantasi, og det er nerven i et kritisk og fremadrettet engagement. Imidlertid er det konstaterbart, at en omfattende idéforladthed, ukritiskhed og målløshed er over os – og at entusiasme og engagement efterlyses i ét væk.

01.06.2005 |

Skolen uden utopier

Utopierne for samfundet er forsvundet, og med dem også forestillingen om en alternativ politik for skolesystemet, mener professor i sociologi Nikolas Rose. Skolen er i dag et vejkryds, hvor teknokrati, markedstænkning, retliggørelse og kulturel pluralisering mødes. Midt i det hele står den stakkels lærer.

01.06.2005 |

Det store i det små

Der var knald på pædagogikken i 1970'erne. Utopierne blomstrede, og de store visioner prægede den pædagogiske debat. En af datidens fortalere for marxistisk pædagogik fortæller om utopiens livgivende virkning. Interview med Stig Broström fra DPU.

01.06.2005 |

Kommentar: Midt imellem afsindige utopier

Når vi ser vores egne behov udefra, er det så virkelig det, vi gerne vil have? Rune Lykkeberg skriver om et sted, der ikke findes: stedet, der kan blive ved med at tilbyde naturressourcer til vores forbrug.

01.06.2005 |

Revolutionen der blev et personligt projekt

Er historien slut? Har unge lagt de store ideer bag sig, eller drømmer de stadig om et bedre samfund? Asterisk har talt med ungdomsforskere om, hvordan unge orienterer sig mod fremtiden.

01.06.2005 |

Essay: Open-minded

Det er slut: Det lærende velfærdssamfund er det sidste samfund. Her kan vi få lov til at hygge os med utopien om det kompetente individ. Er det blød totalitarisme, spørger kommunikationschef Claus Holm.

01.06.2005 |

Den pædagogiske centrifuge

Børnehaven er ikke så inkluderende, som vi gerne vil tro. Små forskelle i børnenes forudsætninger risikerer at blive til reelle uligheder stik mod de pædagogiske hensigter. Forskerne Charlotte Palludan og Eva Gulløv fra Danmarks Pædagogiske Universitet beretter fra deres feltarbejder i danske daginstitutioner.