DPU

Asterisk 25 november 2005

Tema: Overvindelse af uretfærdigheden

November 2005

Artikler

01.11.2005 |

Nu med ryg

"Universiteterne holdes i stram snor, og forudsete bevillingsløft lader vente på sig. Det er ryggesløs politik."

01.11.2005 |

De tabte talenter

Den rummelige skole tager ikke højde for de kvikke elever. Ifølge lektor Kirsten Baltzer er der efterhånden så mange tegn på, at denne type børn har det dårligt i skolen, at problemet ikke længere kan overses. Skal de kvikke elever have et bedre skoleliv, må skolen stille deres intellektuelle sult.

01.11.2005 |

Når skolen overvinder uretfærdigheden

Øget faglighed og flere test er politikernes vej til at skabe en skole, hvor alle lærer lige meget og får samme chancer uanset social baggrund. Det lyder vel som en retfærdig måde at indrette folkeskolen på, men svaret er mere kompliceret. Den retfærdige skole er en balancekunst.

01.11.2005 |

Grupper straffer de dovne

Hvornår fungerer gruppearbejde bedst? Motiverer det at samarbejde med mennesker, der er dygtigere, eller fungerer vi bedst sammen med dem, der ligner os selv? Asterisk har spurgt en hjerneforsker og en lektor i universitetspædagogik om retfærdighed og gruppearbejde.

01.11.2005 |

Off the record

Enhver selvbevidst organisation har i dag en strategi for at dele viden. Dybest set handler det om, at medarbejderne deler deres viden med organisationen, så deres viden bliver organisationens udelelige ejendom. Dermed får organisationen mere magt og medarbejderen mindre.

01.11.2005 |

Kort nyt

Hent hele artiklen

01.11.2005 |

I børnelovens skygge

Selv om det danske velfærdssamfund er blevet betydeligt rigere og mere veletableret i de seneste 100 år, har antallet af anbragte børn ligget på omkring 1% gennem hele perioden. Lektor Inge M. Bryderup har undersøgt 100 års udvikling i antallet af anbringelser af børn og har fundet overraskende brud og sammenhænge.

01.11.2005 |

Hvad skaber den perfekte forælder?

Klarer et barn sig bedre i skolen, hvis forældre læser højt for barnet hver dag, eller gør det ingen forskel? Den amerikanske professor Steven D. Levitt og journalisten Stephen J. Dubner leverer et kontant svar i deres nye bog, 'Freakonomics', der nedbryder en lang række forestillinger om, hvordan verden hænger sammen.

01.11.2005 |

Uden sammenhæng går der koks i kommunikationen

Læseundervisningen i folkeskolen skal tænkes på tværs og på langs: eleverne skal lære at læse tekster i andre fag og uden for skolen, og læsning skal forberede eleverne på at anvende læsemåder, som de vil få brug for den dag, de forlader folkeskolen. Senere i livet er det elevernes kompetencer - ikke deres færdigheder - der tæller, siger professor…