DPU

Asterisk 26 december 2005

Tema: Normalitetens spejlbilleder

December 2005

Artikler

01.12.2005 |

Erkendelse sker i brud

"Erkendelse har brug for brud, realitetschok, fiaskoer og skuffelser."

01.12.2005 |

Muhammads jul

Guirlander, æbleskiver og nisser fylder godt op i de danske daginstitutioner i den søde juletid. Hvad siger arabiske familier til det? Antropolog Marianne Holm Pedersen har undersøgt arabiske forældres møde med danske skikke og traditioner i børnehaver.

01.12.2005 |

Andre rum

I ethvert samfund findes der en række mod-steder - eller alternative samfund - der fremhæver det såkaldt normale liv og samtidig fungerer som et spejl på det almindelige samfund. Det kan være fængslet, plejehjemmet og skibet. Ifølge den franske filosof Michel Foucault har ethvert samfund brug for sine "andre rum".

01.12.2005 |

Børn lærer i hjørner

Børns uformelle læring finder sted i hjørner og kroge, hvor voksnes blikke ikke følger med. Derfor skal moderne skole- og daginstitutionsbyggeri medtænke huller, hvor børn kan bevæge sig frit, fortæller arkitekt Dorte Mandrup.

01.12.2005 |

Prædiken med PowerPoint

Konferencer giver deltagerne for lidt. Ofte sidder folk bare på deres plads og keder sig. Men det er for uambitiøst, mener lektor Ib Ravn fra Learning Lab Denmark. Hans forskningsgruppe har udviklet konceptet Den Lærende Konference.

01.12.2005 |

Har du et øjeblik?

Virksomheder vil have 'multitaskers', der mestrer en fragmenteret hverdag, men konstante afbrydelser og korte arbejdsintervaller fører til forglemmelser og arbejdsineffektivitet. Bevægelsen Life Hackers gør op med kontorkaoset.

01.12.2005 |

Mute those claims

Mange tror, at musikundervisning fremmer læring i fag som dansk og matematik, men evidens-baseret musikforskning har svært ved at påvise denne sammenhæng. Professor Frede V. Nielsen argumenterer for, hvorfor Mozart-effekten muligvis er en myte.

01.12.2005 |

Den gode opgave findes ikke

Nye teknologier og ændrede arbejdsformer fordrer nye måder at kommunikere på, men universiteterne følger ikke med, og det volder problemer for de studerende. Asterisk har talt med professor Brian Street fra King's College om kommunikationskløften.

01.12.2005 |

Det starter med en irritation

I en ny bog studerer DPU-professor Bente Elkjær organisatorisk læring gennem den amerikanske pragmatiske filosof John Deweys briller. På den måde opdager hun, hvordan organisatorisk læring opstår, når forskellige fortællinger støder sammen.