DPU

Asterisk 27 februar 2006

Tema: Opgør med dårlig undervisning

Februar 2006

Artikler

01.02.2006 |

Min nabos børn

"Uanset om man er i en lille afsondret landsby, en daginstitution eller en skoleklasse, er man del af et tvangskollektiv."

01.02.2006 |

Mellem huset på Christianshavn og akademiske ghettoer

I storbyen handler naboskab om at omgive sig med nogen, der har de samme holdninger som en selv. "Det tætte, lokale naboskab er fuldstændig et ideal og har måske aldrig eksisteret," siger kulturgeograf Birgitte Mazanti.

01.02.2006 |

Broderskabets blodige bånd

Hvad består sammenhold af i det multikulturelle samfund? Er broderskab en saga blot? Asterisk har mødt den franske filosofiprofessor Catherine Chalier, som for nylig forelæste på Danmarks Pædagogiske Universitet om broderskabets svaghed. Chalier efterspørger en højere grad af ansvarlighed mellem mennesker - en ny form for medborgerskab.

01.02.2006 |

Ingen gider skændes med en navnløs

Børnekulturen har indtaget de nye medier. Men selvom chat-rum og sms?er giver helt nye muligheder for mobning og chikane, ligner konflikterne noget, vi har set før. Det er skænderierne med de nærmeste, som gør mest ondt. De anonyme mobbere får den kolde skulder.

01.02.2006 |

Lærer af lyst

Mange lærerstuderendes uddannelse er styret af lyst og interesse ? på bekostning af centrale lærerkompetencer. Det kan føre til, at de studerende bliver usikre på lærerrollen, siger Bodil Nielsen, som har skrevet ph.d.-afhandling om lærerstuderendes valg.

01.02.2006 |

Den pædagogiske revolution

Den verdensfjerne og gale professor, der mumler ind i tavlen med et tomt blik, er en uddøende race. En pædagogisk bølge er skyllet ind over den vestlige verdens universiteter med nye krav til undervisere om at dokumentere deres undervisningskompetence.

01.02.2006 |

Er den sikre viden sikker?

Medicin, økologi, velfærd og uddannelsesforskning er alle udgiftskrævende politikområder, som skriger på evidens - den sikre viden om, hvad der virker. Men hvordan føres evidenser over i politik? Professor Hans Siggaard Jensen og gæsteprofessor Frederik Stjernfelt fra DPU rapporterer om et af tidens catchwords fra den nyligt afholdte konference…

01.02.2006 |

Væk mig, når viden får politiske virkninger

Forskere skaffer solid viden. Politikere bruger den. Sådan lyder den fl otte arbejdsdeling mellem videnskab og politik, men den bygger på en naiv drøm, siger professor Erik Albæk, der her trækker tråde til amerikansk evalueringsforskning og forklarer, hvorfor Velfærdskommissionens arbejde måske først slår igennem om 40 år.