DPU

Asterisk 28 april 2006

Tema: Globaliseringens nye sprogformer

April 2006

Artikler

01.04.2006 |

Ladet med vrede

Jeg bilder mig ind, at vreden griber om sig og er ved at sætte sig igennem som et ubehageligt klima, hvor tiden er i røre, folk oprørte og alt af lave. Vreden kan ligefrem blive samfundsproblemet for os.

01.04.2006 |

Når verden taler samme sprog

Outsourcing. Offshoring. Open source. Globaliseringens sprog er i dag engelsk, men i fremtiden vil der være flere sprog og mange variationer af engelsk om buddet. Det har store konsekvenser for fremmedsprogsundervisningen.

01.04.2006 |

Forskerelitens verdenskort

Danske universiteter skal være i verdensklasse, lyder det fra regeringen. Men hvad kendetegner egentlig verdens 200 højest "rankede" universiteter? Asterisk har indsamlet tallene og fundet succeskoden.

01.04.2006 |

Nationalstaten giver slip på uddannelsespolitikken

Uddannelse er ikke længere et nationalt gode, men en investering i global konkurrenceevne og markedsduelige kompetencer. Ny EU-støttet masteruddannelse på DPU skal uddanne fremtidens globalt tænkende uddannelsesplanlæggere.

01.04.2006 |

Fra velfærdsstat til konkurrencestat

Engang skulle pædagogikken sikre disciplin. Så skulle den gøre individet til medborgere. Nu ønsker politikerne, at pædagogikken skal sikre dansk økonomis konkurrenceevne. Professor Ove K. Pedersen vurderer her den politiske kamp om pædagogikken.

01.04.2006 |

Forbandet fri

Valgfriheden er over os. Vi er frie til at skifte til et nyt ønskejob, en ny garderobe, en ny kæreste ? eller hvad der nu måtte falde os for. Gør friheden os lykkelige? Nej, siger to forskere, der peger på, at friheden tværtimod kan føre til en ny og deprimerende tvang.

01.04.2006 |

Uddannelse er Europas fælles gode

Europa satser i øjeblikket voldsomt på at omstrukturere uddannelsessystemet for at forbedre konkurrenceevnen, men fokus er alt for snævert, skriver Stavros Moutsius i kommentaren.

01.04.2006 |

Sikker viden på dansk grund

Hvordan lærer børn bedst at regne? Hvad er den bedste metode til at styrke elevers læsekompetencer? Et nyt videnscenter på Danmarks Pædagogiske Universitet skal gøre "sikker viden" om uddannelsesforskning tilgængelig.