DPU

Asterisk 29 juni 2006

Tema: Leg afløser præstationsræs

Juni 2006

Artikler

01.06.2006 |

Vidensbasaren

"Kan man konkurrere på viden? Ja, i trivial pursuit, kemi-olympiader og internationale test. Viden er noget, man lærer eller har lært, men det siger ikke ret meget om det lærende menneske, den lærende institution og den lærende økonomi."

01.06.2006 |

Lytte til hjertet, vælge med hovedet

De unge har taget tidens strømlinede værdier til sig. De vil hurtigt igennem uddannelsessystemet, så de kan tjene penge, få kernefamilie og være en succes. De vælger uddannelse med hjertet, men har blikket rettet mod karrieren og det gode liv.

01.06.2006 |

Er din chef en mand?

Mænds og kvinders uddannelsesniveau er i dag fuldstændig lige. Alligevel sidder mænd i de bedste stillinger. Er betydningen af uddannelse overvurderet? Interview med Helle Holt om det kønsopdelte arbejdsmarked.

01.06.2006 |

Kan leg skabe fremtidens vindere?

Dansk Boldspil Union skruer ned for den præstationsorienterede tilgang til børnefodbold. I stedet skal børnenes leg med bolden i fokus. Asterisk har spurgt to forskere og en af hovedarkitekterne bag den nye strategi, om leg er vejen frem mod verdensklasse.

01.06.2006 |

Vreden er over os

Urolige elever, cyklister - der giver fuck-finger, aggressive demonstranter. Samtiden er på vej ind i en æra domineret af vrede, siger rektor Lars-Henrik Schmidt, der er aktuel med bogen 'Om vreden'.

01.06.2006 |

Profeten og dobbeltsynet

Kan karikaturtegninger handle om alt? Hvornår bryder man den 'humane humorregel'? Asterisk har talt med humorforskeren Don Nilsen, som kommer til international humorkonference på Danmarks Pædagogiske Universitet.

01.06.2006 |

Mangfoldighed stiller nye krav til lærere

I klasselokaler verden over vokser mangfoldigheden blandt eleverne. Professor Dianne L. Ferguson giver en række bud på undervisningsdifferentiering.

01.06.2006 |

De danske visdomsord

Gennem mottoer, slogans og livsord fra danske skoler fortæller sprogprofessor Peder Skyum-Nielsen historien om dansk opdragelse, dannelse og undervisning. Det handler om de seneste 500 års værdier og skiftende pædagogiske modestrømninger.