DPU

Asterisk 31 oktober 2006

Tema: Verdens ældste pædagogiske princip

Oktober 2006

Artikler

01.10.2006 |

Ledning

"Der er forskel på at vejlede en anden som rådgiver, som terapeut, som coach - ja og så som ledning. Det handler nemlig om videnspositionen; og netop ikke om 'hvad syn's du lissom selv?"

01.10.2006 |

Harvard og Oxford: Et kig gennem nøglehullet

Hvem drømmer ikke om at skyde genvej til verdensklasse og opnå den samme status som Oxford og Harvard? Ny bog går tæt på de to prestigeuniversiteters magt og indflydelse.

01.10.2006 |

Mesterlæren genopstår

Verdens ældste pædagogiske princip - efterligningen - har fået comeback. Interview med Vibe Aarkrog og Klaus Nielsen om mesterlæren, der skal rette op på årtiers akademisering af uddannelserne.

01.10.2006 |

Mennesker lærer i fællesskaber

Stadig flere virksomheder arbejder strategisk med at etablere uformelle fællesskaber for medarbejdere. Hvorfor? Asterisk har mødt praksisfællesskabets ophavsmand, Etienne Wenger, for at høre om deltagelse på arbejdspladsen.

01.10.2006 |

Er praksis prima?

Teori og praksis er som salt og peber og som ketchup og sennep. Uadskillelige. Og dog. Tiltroen til praktisk sans er i vækst, mens den teoretiske fornuft møder skepsis. Hans Siggaard Jensen og Rasmus Willig advarer mod, at vi forlader os på praksis.

01.10.2006 |

Autistiske akademikere og kyniske neoliberalister

Fusionsdebatten vidner om, at politikere og forskere er to vidt forskellige lejre. Internationalt netværksprojekt på Danmarks Pædagogiske Universitet forsøger at få akademikere og politiske aktører til at tale sammen.

01.10.2006 |

Oprøret mod skrivebordspædagogen

Nutidens jagt efter sikker viden er gammel vin på nye flasker: Det er den samme realismefetichisme, som professor Knud Grue-Sørensen kæmpede imod i de sene 1960'ere, da han fik navnet "skrivebordspædagog?.

01.10.2006 |

Livline til linjefagslæreren

Nyuddannede skolelærere i natur/teknik mister hurtigt troen på sig selv. Blandt forklaringerne er dårlige faciliteter og manglende opbakning på skolerne, viser undersøgelse fra DPU. Interview med Annemarie Møller Andersen og Jens Jacob Ellebæk.