DPU

Asterisk 38 december 2007

Tema: Det forsømte lederskab

December 2007

Artikler

01.12.2007 |

Lederen som joker

Hvordan leder man en klasse, en skole eller en universitetsskole? Fælles for dem er, at de er det, der i managementsproget hedder ?lærende organisationer?: De tilegner sig viden, formidler viden og producerer viden. Men hvordan leder man lærende organisationer?

01.12.2007 |

Høflighed som filter

Vi elsker det naturlige og uforfalskede. Især når det gælder børn. Men det er ikke altid en fornøjelse at være i selskab med Det naturlige Barn. Der er behov for, at høfligheden kommer ind i pædagogikken igen og sikrer, at naturligheden bliver til at holde ud.

01.12.2007 |

Computeren overtager styringen

Projektarbejde bliver kritiseret for at føre til kaotiske undervisningssituationer og lavere fagligt niveau. Nye it-baserede undervisningsprogrammer indeholder hjælp til at organisere undervisningen og til at sikre det faglige niveau.

01.12.2007 |

Det forsømte lederskab

Med nogen forsinkelse er classroom management kommet på dagsordenen herhjemme. Classroom management giver læreren redskaberne til at sætte en stopper for uroen i klassen, mener to DPU-professorer.

01.12.2007 |

Ingen skole uden straf

Skolens straffemetoder er stort set de samme som for 50 år siden. Men autoriteten til at straffe er ikke længere entydigt placeret hos lærere, og det gør det sværere at straffe eleverne, forklarer Hanne Knudsen.

01.12.2007 |

Fleksibilitet kræver stabilitet

Unge mennesker er ikke nødvendigvis arbejdsmarkedets mest omstillingsparate. Det kræver nemlig erfaring og stabilitet at være fleksibel. Fleksibilitet kræver et rodnet, og det har erfarne medarbejdere, skriver Jakob Krause-Jensen i kommentaren.