DPU

Asterisk 40 april 2008

Tema: Køn, karriereveje og universitet

April 2008

Artikler

01.04.2008 |

Tal tæller - men virker de?

Er begrebet kausalitet gyldigt for samfundsvidenskaberne? Min påstand er, at kausalitet i hvert fald betyder noget andet i samfundsvidenskaberne end i naturvidenskaberne. Hvorfor? Fordi samfundsvidenskaben blandt andet beskæftiger sig med det, der hedder "omvendt kausalitet": At virkningen er årsagens årsag.

01.04.2008 |

Italienske kvinder falder for fysik

I Danmark har vi vanskeligt ved at få kvinder til at studere fysik. Det har de ikke i Italien. DPU-forskere koordinerer et internationalt forskningsprojekt, som ? i en sammenligning med Italien ? forklarer danske kvinders fravalg af forskerkarrierer i fysik.

01.04.2008 |

Tal tæller

Ikke siden 1950?erne har brugen af kvantitative metoder i sociologi og socialvidenskab været så efterspurgt som nu. Et opgør med de mange kvalitative forskeres dominans er i gang. Nyudnævnt professor i statistik Anders Holm ved Institut for pædagogisk psykologi ved Danmarks Pædagogiske Universitetsskole fortæller, hvorfor videnskab handler om…

01.04.2008 |

Grisen bliver ikke tungere af at blive vejet

??Nu skal vi fandeme teste? ? retorikken har mødt stor modstand i den danske folkeskole. De store modstandere og de store tilhængere er lige dumme, siger Professor Peter Dahler-Larsen, der foreslår et dokumentationsstop.

01.04.2008 |

Det kærlige mødested mellem kvantitative og kvalitative forskere bliver ikke overrendt

Kvalitative og kvantitative forskere er ikke slyngveninder. Faktisk frastøder de hinanden. Adjunkt Jens Bruun fra Institut for Pædagogisk Filosofi vurderer muligheder for, at sød musik kan opstå mellem traditionelt fjendtlige forskere.

01.04.2008 |

Kan forskere filme sandheden frem?

Forskere er begyndt at bruge videokameraer i forskningen. De levende billeder river os med, men risikerer også at rive forskerne ud af distancen til det, som de studerer.

01.04.2008 |

Læreplanernes vej fra lov til virkelighed

Indførelsen af læreplaner er et interessant casestudie i mødet mellem lovgivere og praksis. Ifølge redaktøren af ny antologi forventede politikerne, at læreplaner kunne indføres topdown. Sådan kom det ikke til at gå.