DPU

Asterisk 41 juni 2008

Tema: Diagnoser og specialpædagogik

Juni 2008

Artikler

01.06.2008 |

Agnose, prognose, diagnose

Gnosis betyder 'kundskab' eller 'erkendelse'. Men ordet benyttes oftest som betegnelse for den skjulte visdom eller hemmelige, åndelige kundskab, der er kernen i alle religioner. En agnostiker er som bekendt en person, der hverken tror eller ikke tror. Agnostikeren stiller sig skeptisk til gnostikerens projekt, samtidig med at han ikke vil afvise…

01.06.2008 |

Den attraktive diagnose

Elever uden diagnose er sammen med skolens ældre elever blevet sorteper i spillet om de specialpædagogiske ressourcer. Interview med lektor Søren Langager.

01.06.2008 |

Brain-begejstring nedstemmer sindet

Det er selvfølgeligt lykkeligt, hvis vi kan klare Alzheimer og skizofreni ved at lokalisere det til og intervenere i hjernen. Problemet er, at vi tror, at vi kan læse alt ud af scanningerne. Det er ikke tilfældet. Interview med professor Lars-Henrik Schmidt.

01.06.2008 |

Advarsel: Lær af vores fejl i stedet for at begå de samme

Så enkelt lyder budskabet fra Peter Mortimore og David C. Berliner til danske politikere og skolefolk. Testtyranni har ifølge de to professorer ødelagt grundskolen i deres egne hjemlande - England og USA.

01.06.2008 |

Forskere giver opskriften på den perfekte lærer

Et tæt forhold til den enkelte elev. Evnen til at lede en klasse. Og et vist mål faglig dygtighed. Det er ingredienserne i den gode lærer, der får gode resultater hos eleverne. Interview med professor Sven Erik Nordenbo.

01.06.2008 |

Kommentar: Fra fun til frustration

Innovation er ikke legende let. Ph.d.-stipendidat Thomas Duus Henriksen fra DPU peger på det konfliktfyldte forhold mellem frustrerende læring og den lette leg som forudsætning for en frugtbar innovationsproces.

01.06.2008 |

Revolutionen de kaldte gymnasiereform

Den modernisering af gymnasiet, der blev skudt i gang i 2005, har fået navnet reform. Men af gavn minder den mere om en revolution. Selvom der stadig forsømmes forår, er gymnasiet ikke til at kende mere. Det er på samme tid blevet mere moderne og mere gammeldags. Interview med lektor Katrin Hjort.