DPU

Asterisk 43 november 2008

Tema: Unge og arbejde

November 2008

Artikler

01.11.2008 |

Arbejdsglæde og dømmekraft

Hvornår er man glad for at gå på arbejde? Når arbejdspladsen er hyggelig? Når tonen er god? Når chefen ikke stiller for mange krav? Når stress-niveauet ikke er for højt? Lad mig komme med et andet forslag: Man er glad for at gå på arbejde, når man får lov til at udfolde sin dømmekraft.

01.11.2008 |

Generation Y: En gave til det moderne arbejdsmarked

De er blevet kaldt forkælede og krævende. Men den unge generation, der i disse år træder ud på arbejdsmarkedet, er meget mere end det - faktisk alt, hvad det moderne arbejdsmarked skriger efter, fortæller ungdomsforsker Jens Christian Nielsen.

01.11.2008 |

Kollegaerne er den nye chef

Den tid, hvor chefen var den, der delte skideballer ud, er slut. Rollen som 'bad cop' er overtaget af kollegateamet, der med hård hånd sørger for, at den enkelte yder sin del.

01.11.2008 |

Tro alene kan ikke lede folkekirken

I den danske folkekirke er de ansatte tæt på Gud, men langt fra en ordentligt ledet kirke. Derfor trives stor arbejdsglæde side om side med et dårligt psykisk arbejdsmiljø. Interview med forsker i kirkeledelse Camilla Sløk.

01.11.2008 |

Kommentar: Finske lærere er gladere end deres danske kolleger

Troen på, at lærerjobbet er verdens vigtigste og mest meningsfulde, er ved at blive erstattet af fortællingen om den udkørte, stressede og grundlæggende utilfredse lærer. Anderledes ser det ud i Finland.

01.11.2008 |

På kursus mens børnene sover

Mens højtuddannede er gode til at gribe muligheder for efteruddannelse, står det anderledes til blandt de kortuddannede. AMU-centrene skal være gode til at synliggøre mulighederne og tilpasse kurserne den enkelte medarbejders hverdag, siger forsker Stig Elsborg.

01.11.2008 |

Alvor bag humoren

Jord- og betonarbejdere fortæller mange jokes. Men det er ikke bare sjov. Humoren er nemlig et middel til at definere normer og moral - og til at skabe og afgrænse arbejdsfællesskabet, fortæller antropolog Charlotte Baarts, der i forbindelse med sin ph.d.-afhandling gik i lære som 'betoner'.