DPU

Asterisk 45 februar 2009

Tema: Hukommelse

Marts 2009

Artikler

01.03.2009 |

Tiden er meget større end 'mig selv'

"Det er ikke bare historielærerens opgave at gøre fortiden relevant for eleven. Det er også hans eller hendes opgave at gøre eleven relevant i forhold til og igennem elevens historie."

01.03.2009 |

Vender Obama testbølgen?

Amerikanske lærere, skoleledere og uddannelsesforskere drømmer om et bedre og mere lige uddannelsessystem og er begejstrede for, at deres nye præsident vil reformere den udskældte lov No Child Left Behind, der gennem syv år har fået testkulturen til at eskalere i USA. Men drømmer de forgæves? Lektor Lotte Rahbek Schou forsker i testkultur og giver…

01.03.2009 |

Kampen om historiens vingesus

Til efteråret er der dømt historiekanon i folkeskolen, når 29 historiske milepæle - fra Ertebøllekultur til 11. september - skal indgå i historiefaget. Kommer eleverne til at huske disse highlights, eller ryger de i glemmebogen efter eksamen? Historiker Bernard Eric Jensen mener, at eleverne vil glemme det kronologiske overblik, hvis ikke…

01.03.2009 |

Trangen til at skrive sit liv

Når Susse Wold og Ole Grünbaum nedfælder deres erindringer, er det, fordi de hungrer efter en fremtid - også som ældre. Det at skrive en erindringsbog kan hjælpe forfatteren med at forlige sig med en ny livsfase og læseren med at se sit eget liv med andre øjne, fortæller lektor Tine Fristrup, der forsker i aldring og erindringsbøger.

01.03.2009 |

Det, jeg sanser, husker jeg

Ny neurovidenskab viser, at hukommelse ikke lagres et bestemt sted i hjernen, men er en sansemæssig oplevelse, der er spredt ud i mange af hjernens nervenetværk. Vi husker bedre konkrete oplevelser end abstrakt viden, fordi det konkrete appellerer til flere sanser, og den viden bør man bruge i skolen, mener neurobiolog Theresa Schilhab.

01.03.2009 |

Signalement af en tabers temperament

En moderne taber tager ting for tungt, benytter sig ikke nok af glemslens nådegave og har vanskeligt ved at finde en lykkelig fortælling om fortiden. Derfor siger vi i dag: Tag en slapper, tag en pille og tag nogle samtaler.

01.03.2009 |

Skoleminder fra glemslens bog

Hun ville undersøge, om elevers oplevelser i skolen præger deres valg af job og uddannelse. Kortlægningen var baseret på beretninger af skoleerindringer fra tre generationer. Undervejs løb lektor Ida Juul imidlertid ind i en række problemer og måtte omformulere projektet. Men endte med en stærk pointe.