DPU

Asterisk 46 maj 2009

Tema: Mobning

Maj 2009

Artikler

01.05.2009 |

Mobning - en kulturkamp

"Hvad gør forældrene, når Peter og Lise mobber hinanden? Ringer de til skolelederen og påpeger, at dette er en overtrædelse af skolens 'handleplan mod mobning'?"

01.05.2009 |

We don't need no education

I takt med at finanskrisen raser, henvender beslutningstagere verden over sig endnu en gang til uddannelsessystemet for at få hjælp. Det har de gjort lige siden midten af 1700-tallet, hver gang en samfundsøkonomisk krise har vist sig. Som om det var muligt at uddanne os ud af en krise.

01.05.2009 |

Det er ikke altid rationelt at være rationel

Tidens herskende uddannelsestænkning glemmer den menneskelige faktor, som ellers har været Danmarks trumf. Det er en kæmpe fejl, lyder det fra læringsforsker Knud Illeris, der nu træder tilbage som universitetsprofessor ved DPU.

01.05.2009 |

Nye øjne på mobning

Hvis skolerne skal mindske mobningens omfang, kræver det et opgør med tidens herskende mobbeparadigme - og en gentænkning af, hvad mobning er, påpeger to forskere fra DPU.

01.05.2009 |

Hellere lide i fællesskabet end stå udenfor

Nogle mobbeofre vil hellere lide inden for fællesskabet end stå udenfor. De afviser at få støtte, for de ser det mere som en trussel end en hjælp at blive udråbt som offer. De håber på fællesskabets accept, og det er en stærk kraft, fortæller professor Dorte Marie Søndergaard, der leder DPU's omfattende forskningsprojekt om mobning.

01.05.2009 |

Buksevand for øjnene af hele verden

På internettet udvides randen af mobbetilskuere til potentielt hele verden. Det kan mangedoble de følelser, der er forbundet med en offentliggjort ydmygelse, fortæller mobbeforsker Jette Kofoed.

01.05.2009 |

Mobning trækker spor gennem livet

DPU-forskerne Charlotte Mathiassen og Eva Silberschmidt Viala undersøger, hvordan barndomserfaringer med mobning væver sig ind i vores voksenidentitet på vidt forskellig vis.

01.05.2009 |

Kommentar: Bedre livschancer til udsatte børn

Bente Jensen og Anders Holm dykker i kommentaren ned i diskussionen om, hvordan man ved, hvad der virker i indsatsen rettet mod udsatte børn og unge.