DPU

Asterisk 47 juli 2009

Tema: Optimering

Juli 2009

Artikler

01.07.2009 |

Opdragelse - eller drømmen om det perfekte menneske

Det perfekte menneske er et menneske, der har skabt sin egen perfektion.

01.07.2009 |

Test er et tveægget sværd

Der er ikke evidens for, at eleverne lærer mere efter at have været igennem centralt udformede test, viser ny undersøgelse fra Dansk Clearinghouse for Uddannelsesforskning.

01.07.2009 |

Et liv med børn

Gennem hele arbejdslivet har Grethe Kragh-Müller beskæftiget sig med børn og opdragelse. Den erfarne psykolog er nu blevet optaget i 'Who?s Who in the World'.

01.07.2009 |

Fremtidens grænseløse menneske

Hvis det står til transhumanisterne, bliver vi klogere, hurtigere og mere tolerante. Men kritikere mener, at samfundet må sætte klare grænser.

01.07.2009 |

Forført af bioteknologiens fremskridt

Ambitiøse forældre og en snedig medicinalbranche truer menneskeheden. Den anerkendte samfundsforsker og forfatter Francis Fukuyama ser med skepsis på den bioteknologiske revolution. Som samfund må vi sætte grænser for bioteknologien, men vi må også justere vores forventninger til os selv og hinanden.

01.07.2009 |

Du skal arbejde som en eksplosion

En optimeringsbølge skyller ind over det moderne arbejdsliv. Men der er en masse spild forbundet med al den optimering og nytænkning, lyder det fra antropolog Susanne Ekman.

01.07.2009 |

Skolen starter da i børnehaven

Daginstitutionerne skal gøre børnene skoleparate gennem målrettede aktiviteter og optimerede læringsrum, fortæller læringsforsker Charlotte Ringsmose og designer Susanne Staffeldt.

01.07.2009 |

Skolen har brug for en ny mangfoldig historie

12 forskere går nu i gang med arbejdet med et fembindsværk om den danske skoles historie fra senmiddelalderen frem til det 21. århundrede. Hovedredaktør Ning de Coninck-Smith fortæller i kommentaren, hvorfor en ny skolehistorie har værdi for nutid og fremtid.