DPU

Asterisk 48 september 2009

Tema: Digitale teknologier og læring

September 2009

Artikler

01.09.2009 |

Sans for faget

"På dette punkt er vi kommet videre end da anskuelsestavlerne blev lanceret. For tavlen eller computerspillet er ikke bare en transparent gengivelse af virkeligheden. De spiller selv en aktiv, didaktisk rolle."

01.09.2009 |

Teknologien efterlyser nyt læringsrationale

Interaktive tavler og PowerPoints pryder klasselokaler, når teknologien hastigt indtager skolerne. Men hvis fremtidens skole for alvor skal udnytte de teknologiske muligheder, må skolen gøre op med sine fasttømrede didaktiske traditioner og i stedet bevæge sig mod et helt nyt læringsrationale.

01.09.2009 |

Dør danskfaget i den digitale tidsalder?

Kommunikation er ikke, hvad det har været. Og det burde danskfaget heller ikke være. Lektor Jeppe Bundsgaard fra Institut for Didaktik, DPU, Aarhus Universitet, fortæller om de store udfordringer, som den digitale udvikling stiller danskfaget over for.

01.09.2009 |

Matematisk modstand

Brug af computeren giver eleverne helt nye og eksperimenterende indgange til de matematiske indsigter. Men pen og papir er stadig en overlegen metode, når nye idéer skal skabes. Ligesom det også er svært at lære it- matematik, hvis man ikke kan de basale færdigheder.

01.09.2009 |

Sk@m i cyberspace

Terapi på nettet er en ny mulighed. Men hjælper den klienter med at tale om skambelagte temaer, eller risikerer den at skabe en uansvarlig og skamløs terapisituation? Den norske forfatter, psykiater og psykoterapeut Finn Skårderud vurderer fordele og ulemper ved terapi i cyberspace.

01.09.2009 |

Portræt: Den koreanske dansker

Lene Myong Petersen har som den første i Danmark skrevet ph.d.-afhandling om adoption. Og ifølge Lene Myong Petersen er det belastede begreb om race ikke til at slippe uden om, hvis man vil forstå vilkårene for adopterede i Danmark.

01.09.2009 |

Kommentar: Test ødelægger elevers forståelse af intellektuel ejendom

Professor John Willinsky kritiserer de mange tests i uddannelsessystemet for at underminere de studerendes forståelse af den specielle status, som viden og intellektuel ejendom har i et læringsfællesskab.

01.09.2009 |

Klimakrisen kalder på en ny æra for uddannelse

Jeppe Læssøe leder tænketanken International Alliance of Leading Education Institutes´ tværgående forskningsprojekt i Uddannelse for Bæredygtig Udvikling og præsenterer i artiklen nogle af projektets resultater.