DPU

Asterisk 49 november 2009

Tema: Transfer

November 2009

Artikler

03.03.2009 |

Undervisningens trylleri

Skolen er et eksperimentarium for kognitive transformationer. Andre steder gælder ”plejer”, men i skolen er ”plejer” ophævet.

03.03.2009 |

Når det, man har lært, er helt forkert

Overgangen fra grundskole til gymnasium stiller nye krav til elevernes faglige såvel som sociale kompetencer. Men ikke alle elever formår at afkode og efterleve gymnasiets forventninger, og de er derfor i fare for at falde fra.

03.03.2009 |

Transfer kræver træning

Skal læring foregå i praksis, eller tilegner vi os bedst viden på skolebænken? Sådan lyder den klassiske diskussion. Centerleder Bjarne Wahlgren og chefkonsulent Bent Gringer slår en streg over enten eller-diskussionen og peger på vekselvirkningen som den vigtigste faktor, hvis efter- og videreuddannelse skal have effekt i praksis.

03.03.2009 |

Forældre: Almægtige eller afmægtige opdragere?

Dorte Kousholt og Lars Dencik om vor tids forældre, deres børn og hverdagens dilemmaer. Hvad vil forældre gerne give videre til deres børn ? og hvori består forældreansvaret i dag?

03.03.2009 |

En god kirurg kræver menneskekød at skære i

Kan pædagogikken indløse videnssamfundets drøm om den modstandsløse transfer af viden? Professor Klaus Nielsen fra Psykologisk Institut, Aarhus Universitet, og professor Jens Rasmussen fra Center for Grundskoleforskning, DPU, Aarhus Universitet, er fælles om at aflive den drøm ? men de gør det af forskellige årsager.

03.03.2009 |

Portræt: Den sidste aristokrat

Verdslig vækkelse af hin enkelte. En finurlig og undvigende ironi. En lærer, der ikke ser ned på sine studerende, mens de til gengæld ser op til ham. Det er grundpillerne i Hans Hauges pædagogiske filosofi ? set i bakspejlet.

03.03.2009 |

Kommentar: Skolens opdragelsesprojekt - Når der tages patent på det ordentlige menneske

"Lærerne opfatter drengenes adfærd som udtryk for manglende kompetencer, empati og opdragelse, men ser man nærmere efter, spiller drengene blot et andet spil med stor kompetence og indsigt.."

03.03.2009 |

Fællesskabet, fascinationen og den lurende fiasko

Spil om penge er blevet helt almindeligt blandt unge under 18 år - især online poker tiltrækker. De unge selv opfatter pengespil som en naturlig del af oplevelseskulturen og som en mulighed for at undersøge sig selv og sin identitet, fortæller Nina Wittendorff fra Center for Ungdomsforskning.