DPU

Asterisk 50

Tema: Forskningsformidling

Januar 2010

Artikler

21.07.2015 |

Det generøse universitet

"Det moderne universitet er et generøst universitet. Det deler ud af sine vidensgaver. Derfor var målsætningen fra starten, som den er i dag, at forskningen er generøs, og at DPU deler ud af sine gaver gennem Asterisk."

21.07.2015 |

Den poserende pin up-forsker

Forskere i fuld figur fænger i medierne. Men kan sagligheden holde til det?

21.07.2015 |

Nørder har også behov for et netværk

Hvad gør den nørdede professor, der er dårlig til receptioner og pindemadder? Asterisk har talt med forsker i netværk Christian Waldstrøm om de nye netværkskompetencer, som den moderne forsker må besidde.

21.07.2015 |

Forhindrer forskning forandring i folkeskolen?

Folkeskolelæreren skal gøre brug af den bedst tilgængelige viden. Men hvor meget kan evidensbaseret viden egentlig sige om fremtidens skole og den gode undervisning?

21.07.2015 |

Du skal også være selvstændig

Det er ikke nok, at du kan samarbejde, du skal også kunne arbejde selvstændigt. Det gælder på universitetet - og på arbejdsmarkedet. Forsker Tina Bering Keiding fortæller om grænser for læring i gruppefællesskaber.

21.07.2015 |

Portræt: Manden med den indre blå himmel

Lyst, nydelse og mening er drivkræfterne, når vi skal lære nyt. Sådan lyder Hans Henrik Knoops budskab - og sådan lever han sit liv.

21.07.2015 |

Det generøse universitet: Mellem bullshit, brok og begejstring

Kun en ting er værre end bullshit, og det er at kurere forskere for risikoen for at bidrage til det.

21.07.2015 |

Mindre spil og mere læring, tak

Det handler ikke om at vinde spillet - for så taber man læringen. Ifølge Thomas Duus Henriksen handler moderne læringsspil til voksne for meget om spil og for lidt om læring.