DPU

Asterisk 51

Tema: Ro

Februar 2010

 

Artikler

01.02.2010 |

Uroen stopper, når lærere bliver professionelle ledere

Hvad skal der til for at få ro i de danske folkeskoler. De to professorer Niels Egelund og Mads Hermansen giver deres bud.

01.02.2010 |

Find selvfred og ro

I klasseværelset er det lærerens ansvar at skabe ro. I de nye skolebygninger er det den enkelte elevs eget ansvar at finde frem til fredfyldte steder. Adjunkt Malou Juelskjær om det nye skoleliv.

01.02.2010 |

Catalansk saglighed gør børn stille

Dansk pædagogik larmer. Hvor en catalansk daginstitution er præget af en rolig og saglig stemning, er den danske præget af børnenes personlighed og hjemlig hygge. Det kræver til tider høreværn, fortæller lektor ved DPU, Charlotte Palludan.

01.02.2010 |

Vi fødes i adagio

Kan indsigten i musikkens virkning på hjernen udnyttes til støjbekæmpelse i skolen? Og kan musikundervisningen hjælpe urolige elever til at finde roen? Læge, professor Lars Heslet og DPU-lektor Sven-Erik Holgersen giver hver sit bud.

01.02.2010 |

Kommentar: Anerkendende ledelse og blussende ører

Skammekrogen og den skamfulde reprimande er skiftet ud med anerkendende ledelse. Både medarbejdere og elever ledes med det positive og det gode. Men skammen er ikke afviklet - den er stadig en del af ledelsen. Det er bare overladt til den enkelte at skamme sig selv ud.

01.02.2010 |

Unge skærer sig til ro og kontrol

Psykolog Bo Møhl og ungdomsforsker Niels Ulrik Sørensen fortæller om unge cuttere, der bukker under for krav og forventninger - men selvskaden og risikoadfærden er også et forsøg at få kontrol over en tilværelse, som de unge i forvejen oplever som ekstremt risikofyldt.

01.02.2010 |

Det er hårdt arbejde at finde ro

Det moderne menneske er stressramt og har svært ved at finde ro. Markedet for teknikker, der kan hjælpe, er stort, men ikke uproblematisk. Lektor Kirsten Marie Bovbjerg kaster et kritisk blik på tidens teknikker til at finde ro.

21.07.2015 |

Ro, renlighed og regelmæssighed

"En slags læring kræver ét sæt af fysiske og undervisningsmæssige rammer, en anden kræver andre rammer. Det kræver med andre ord pædagoger og lærere, der ikke agerer i kraft af ideologiske idealer, men agerer, fordi de er eksperter i undervisning."