DPU

Asterisk 52 april 2010

Tema: Elite

April 2010

 

 

 

Artikler

01.04.2010 |

Hvem bliver morgendagens elite?

Bare fordi du er født med en guldske i munden, er du ikke sikret en plads blandt morgendagens elite. Vidensamfundet kræver mangfoldighed og krøllede hjerner, og det udfordrer de gængse vinder- og taberetiketter. Eller gør det? Tre DPU-forskere diskuterer, hvem der bliver morgendagens elite.

01.04.2010 |

Talent er ikke længere tabu

Ti til tyve procent af en børneårgang er langt mere begavet end gennemsnittet. Skolerne ved ofte ikke, hvordan de skal stimulere disse børn, der risikerer store sociale problemer. Lektor Poul Nissen fortæller om det ændrede syn på de bedst begavede og behovet for nye tiltag.

01.04.2010 |

Eliten modstår massens indtog på universitet

Gennem årtier har elitens børn fået universitetsuddannelser, der fungerede som forsikringer om at forblive en del af samfundets øverste lag. Men hvad gør eliten for at forblive elite, når den skal dele universitetet med børn af hr. og fru ufaglært? Interview med uddannelsesforsker Jens Peter Thomsen.

01.04.2010 |

Den uforbederlige dansker

Modsætningen mellem elite og folk har bidt sig fast. Et af forsøgene på at løse op for modsætningen er at tale om folkelig konkurrenceevne. Lektor Søren Christensen fra DPU, Aarhus Universitet, analyserer den dominerende modsætning mellem elite og folk.

01.04.2010 |

Et fornyet uddannelsessystem er nøglen til dansk succes

Skal det danske vidensamfund klare sig i den internationale konkurrence, kræver det opgør. Opgør med barrierer i uddannelsessystemet, opgør med professionsmonopoler og anerkendelse af realkompetencer. Det fortæller professor Ove K. Pedersen.

01.04.2010 |

Klap hesten - om pædagogiske umuligheder

Evidensbegrebet er fortsat styrende for videnskabelige og videnskabsjournalistiske publikationer - heller ikke den pædagogiske forskning er gået ram forbi. Kirsten Hyldgaard giver med Freud og psykoanalysen bud på, hvorfor sikker viden om, hvad der virker, er så vanskelig at opnå i forhold til opdragelse og undervisning.

01.04.2010 |

"Søren så en so. Mette så en ko. Søren og Mette lo." Begynder læseeventyret fortsat med de to?

Læsning kom på alles læber, da danske skolebørn i begyndelsen af 1990'erne skrabede bunden i en læseundersøgelse - og har været det lige siden, selvom vi har vundet terræn i de internationale sammenligninger. To læseforskere fra DPU fortæller om den danske læsenedtur og peger på, hvad der skal til, for at statsministeren kan holde sit læseløfte…

21.07.2015 |

Eliten - død eller genfødt?

Nøglen til innovation ligger i muligheden for og evnen til at skabe netværk mellem folk med forskellige forudsætninger og kompetencer. Derfor kan det meget vel tænkes, at netop "eliteuniversitetet" er et taberuniversitet, i hvert fald hvis eliten tror, at den kan isolere sig eller være sig selv nok. Derfor skal uddannelsessystemet være fleksibelt.