DPU

Asterisk 57

Tema: Følelser i pædagogik og uddannelse

 Marts 2011

Artikler

01.03.2011 |

Er frygten for Kina vores eneste håb?

Man siger, at håbet er lysegrønt, men i det 21. århundrede er håbet rødt som riget i midten. Mens optimismen vinder frem i Asien med Kina som bannerfører, er Vesten ramt af frygt, og det forplanter sig negativt til uddannelsessystemet. Er positive følelser hemmeligheden bag, at asiatiske lande stormer frem i internationale undersøgelser som…

01.03.2011 |

Kinesernes drøm er at forbruge som os, vores mareridt er at arbejde som dem

En tung dyne af frygt har lagt sig over Vesten og sat livet i dvale. Mens Europa er for uambitiøs og pessimistisk, dundrer Asien frem i håb. Konsekvenserne er enorme, og snart betyder ’brain drain’ hjerneflugt fra Vesten, hvis ikke vi genvinder håbet. Sådan lyder analysen fra den skarpe franske politolog Dominique Moïsi.

01.03.2011 |

Følelser i fokus

Fremtidsforskere har længe bebudet følelsessamfundets komme, hvor det er følelser, og ikke fornuft, der er den vigtigste faktor, når vi køber varer og ydelser. Når det gælder pædagogik og undervisning, overser vi ofte følelsernes rolle med vores fokus på, at der er fagligheden og lærdommen, der er det vigtigste. Men følelser er ikke til at komme…

01.03.2011 |

En håbløs pædagogik

Opdragelse og uddannelse har gennem historien været båret af håb om frelse, fremskridt, frihed og lighed. I dag er frygten blevet drivkraften, når dansk uddannelsespolitik udformes til lyden af dommedagstrompeter, der blæser til advarsel om farerne for national fortabelse i den globale konkurrence. Lektor Jens Erik Kristensen fortæller om…

01.03.2011 |

Hvor langt kan vi nå med det gode?

Med fremkomsten af positiv psykologi er et væld af glade følelser skyllet ind over pædagogikken. Det lyder næsten for godt til at være sandt, hvis vi kan blive bedre og dygtigere mennesker ved blot at tænke positivt. Asterisk har sat to DPU-forskere – pessimisten og optimisten – på hver sin side af bordet til en samtale om succespædagogik,…

01.03.2011 |

Hvad optager forskeren lige nu?

Den ensomme forsker, der sidder alene i elfembemstårnet, hører fortiden til. I dag skal forskerens viden ud i verden til dem, den berører. Asterisk indleder en ny serie, der bringer læseren tætter på forskeren, og ungdomsforsker Jens Christian Nielsen åbner her døren til sit forskningsunivers og fortæller om tre begivenheder, der optager ham for…

01.03.2011 |

Er multikulturel uddannelse en styrke eller en trussel?

I flere årtier var multikulturel uddannelse et mantra i lande som Australien, Canada og Storbritannien, men nu er begrebet sat i skammekrogen. Førende uddannelsesforskere advarer mod at fordømme multikulturel uddannelse og dermed tage afstand fra etniske minoriteter i en tid, hvor mangfoldigheden vokser hastigt.

01.03.2011 |

Planer og projekter forbudt

For frivillighedskoordinator Else Lindhardt er det største dilemma i det daglige arbejde, at hun skal lære de frivillige, at det kan være mere værd at lytte end at lægge planer for fremtiden for en alkoholiker, narkoman eller hjemløs.

01.03.2011 |

Mindfulness får mere indflydelse

Mindfulness vinder stadig større opmærksomhed, og dets indflydelse vokser inden for sundhedsfremme. Lektor Karen Wistoft undersøger, hvorfor mindfulness er så populært, og hvad vi realistisk kan forvente af metoder baseret på mindfulness.

08.07.2015 |

Tro, frygt & kærlighed

Spørgsmålet er, om forældre og lærere ikke frygter mere for det enkelte barns tab af selvværdsfølelse og mindre for, at danske elever klarer sig dårligt i den næste PISA-undersøgelse. Vil vi ikke hellere sende kedsomheden til Kina end at udsætte danske elever for alt for mange – selvværdsnedbrydende – faglige anstrengelser?