DPU

Asterisk 59

Tema: Innovation

 

Artikler

01.09.2011 |

Farvel til fabriksundervisning, goddag til fremtidens fleksible læring

Erhvervslivets mantra om innovation forgrener sig langt ind i uddannelsessystemet. Den innovative skole er tidens herskende ideal, og det sætter sine tydelige spor på skolens nye fleksible og futuristiske rum. Den skal indbyde til nytænkning og gøre op med det gamle. Men skaber innovationsboomet en bedre skole, eller smadrer den læringens højborg?

01.09.2011 |

Fremtidens uddannelsessystem kalder på ’U-turns’

Hvordan ser det innovative uddannelsessystem ud, der skal ruste de studerende og vores samfund til at klare fremtidens uforudsigelige udfordringer? Asterisk har talt med Claus Otto Scharmer, manden bag Teori U – en af tidens mest populære, men også omdiskuterede innovationsteorier.

01.09.2011 |

Innovation - Tidens politiske buzz-word

I øjeblikket ser det ud, som om politikerne udelukkende forholder sig til innovation som et fænomen, der egentlig er identisk med industrisamfundets produktion.

01.09.2011 |

En nation af kreativitetsslaver

Fra at være symbol på menneskets frihed er kreativitet blevet en disciplin, vi alle er tvunget til at mestre. Lektor Steen Nepper Larsen giver et rids over kreativitetens idéhistorie og minder om, at evnen til at tænke innovativt gødes bedst med kendskab til fortiden.

01.09.2011 |

Hvad optager forskeren?

Ph.d.-stipendiat Ole Henrik Hansen fortæller om sin forskning i børns liv i danske vuggestuer, og om hvordan hans forskningsresultater har placeret ham i en mindre mediestorm.

01.09.2011 |

Samtale fra Tårnet: Har det engagerede arbejdsliv sejret ad helvede til?

Samtale fra Tårnet tager denne gang fat på bagsiden af det moderne arbejdsliv: Stress. Gæsterne er lektor Kirsten Marie Bovbjerg og politiker Pernille Rosenkrantz-Theil.

01.09.2011 |

Læren fra Lwak

Forskere og pædagoger, der tager til et udviklingsland for at arbejde, skal lægge teorierne væk for et øjeblik og deltage i livet på de lokales vilkår. Det åbner blikket for nye perspektiver. Det er uddannelsesforsker Kari K.B. Dahls erfaring efter sine lange feltophold i en kenyansk landsby.

01.09.2011 |

Smertemagneten

Hvad siger man, når en stor dreng spørger, om man vil lege mor for ham, fordi hans egen mor har svigtet? Som frivillig på et børnehjem i Honduras har Kathrine Groth oplevet, hvor svært det er at være vidne til en smerte, man ikke kan bruge sin faglighed til at forløse.

01.09.2011 |

Autenticitet som professionel uoprigtighed

Den moderne medarbejder skal være personligt og oprigtigt engageret i sit arbejde. Men hvordan afgøre om engagementet er ægte? Niels Åkerstrøm analyserer autenticitetens problem i den moderne organisation.

01.09.2011 |

Nedslag: Innovative kræfter

I tre korte nedslag sætter Asterisk fokus på kilder til innovation.

07.07.2015 |

Innovationen lider af teknologifetichisme

Teknologisk innovation er udråbt som vejen til fremtiden for den danske velfærdsstat. Men vi risikerer at miste innovationens fulde potentiale, hvis vi tror, at innovation nødvendigvis skal lugte af teknologi. Nogle gange kan en sort affaldssæk også gøre det.

07.07.2015 |

Tidens vigtigste valg

Hver femte ung står uden uddannelse. 15 procent af alle unge forlader skolen uden at have læsekompetencerne i orden. 30 procent af skolernes budgetter går til specialundervisning. Hvilke uddannelsesvalg skal vi træffe?