DPU

Asterisk 60 december 2011

Tema: Kampen mod træthed

December 2011 

Artikler

01.12.2011 |

Fra metaltræthed til mental træthed

Desværre slukkes begæret efter læring alt for tidligt for alt for mange unge. Allerede inden de har forladt folkeskolen, er de blevet skoletrætte. Vaccineret imod al fremtidig læring.

01.12.2011 |

Jagten på skoletrætheden

Asterisk er gået på jagt efter skoletrætheden, som på mystisk vis er forsvundet fra forskningens og samfundsdebattens radar. Men problemet med skoletrætte børn og unge er langtfra løst. Nogle elever er så skoletrætte, at de føler sig sat udenfor, og det farver deres vej gennem uddannelsessystemet.

01.12.2011 |

Energizer 1: Zzzz! Put nu de børn

Unges træthed skyldes ikke ændringer i deres fysiologiske døgnrytme, men er socialt betinget af, at far og mor accepterer, at deres børn går for sent i seng, siger søvnforsker Poul Jennum.

01.12.2011 |

Energizer 2: Snup en pille

Flere unge bruger opkvikkende medicin, kosttilskud og energidrikke. Det er bekymrende, men svært at hindre, for mennesket har altid brugt stimulanser imod træthed, siger ph.d.-stipendiat Andreas Kimergård.

01.12.2011 |

Energizer 3: Sæt mindfulness på skoleskemaet

Særlige øvelser kan give trætte elever mere energi og koncentration, men det kræver erfaring og høj etik at sætte energizers og mindfulness på skoleskemaet, siger lektor Anne Maj Nielsen.

01.12.2011 |

Kampen om trætheden

Trætheden er over os. Og det har den været lige siden det moderne samfunds fødsel. Men hvad gemmer sig bag det udmattede menneske? Kampen om træthedens diagnose har stået på, lige siden trætheden blev et tema, og der er stadig ikke fundet en vinder.

01.12.2011 |

Lean dig ikke tilbage

Fit, slankere, hurtigst. Lean-konceptet ruller ind over de offentlige institutioner, hvor det skal trimme og effektivisere arbejdsprocesser. Men hvor er den maksimale grænse for effektivitet? Er der et ’tipping point’, hvor Lean ikke længere motiverer, men snarere udmatter?

01.12.2011 |

Når ’what works’ ikke virker

I takt med at uddannelsessystemet kommer ind i målingens tidsalder, forsvinder debatten om, hvad god uddannelse er. Det mener den førende uddannelsesteoretiker, professor Gert J. J. Biesta, som har indledt et opgør med tidens forkærlighed for at måle uddannelse.

01.12.2011 |

Er opgøret med elfenbenstårnet gået for langt?

Da sorte skyer varslede finanskrisen, blev det tydeligt, at økonomiforskere var for tæt allieret med banker og børsspekulanter. De færreste eksperter forudså krisen, før stormen rasede, og eksperternes troværdighed led en krank skæbne. Uddannelsesforskere bør tage den historie til skræk og advarsel om, hvad der kan ske, hvis forskningen kommer for…

01.12.2011 |

Farvel og tak til naturfagene

Lektor Helene Sørensen takker af efter 24 års arbejde for at fremme interessen for natur og teknik, særligt blandt pigerne. Hun går på pension, men det sker med en vis portion vemod, mest fordi »ingen har passion for at gøre undervisningen i naturfag bedre«.

01.12.2011 |

Primadonnapædagoger er værd at satse på

’Primadonnaer’ bryder sig ikke om ros og bliver dybt frustrerede, når de ikke får lov til at præstere deres bedste, men de er nøglen til, at pædagoger, lærere og sygeplejersker får deres status tilbage. Derfor skal lederne i det offentlige lære at lede primadonnaer, lyder det fra ledelsesekspert Helle Hedegaard Hein.

01.12.2011 |

Primadonnaledelse på de skrå brædder

Hvordan kan man lede højt specialiserede, kreative medarbejdere, så de kan yde det ypperste som et hold? Den udfordring har teaterinstruktør og -iscenesætter Madeleine Røn Juul stået med mange gange. Asterisk har bedt hende give sit bud på, hvordan man kan lede ’primadonnaer’, uden at deres nykker tager overhånd.

01.12.2011 |

Undervisningsassistenter er vejen frem for folkeskolen

Stadig flere elever henvises til specialundervisning, fordi de forstyrrer. Men med den rigtige indsats kan de sagtens blive i klassen. En voksen mere i klassen er vejen frem for folkeskolen, skriver Frans Ørsted Andersen og Andreas Rasch-Christensen i Asterisk-kommentaren.