DPU

Asterisk 61

Tema: Hjernens indtog

Marts 2012

Artikler

01.03.2012 | Asterisk 61, Førskole, Køn, Familie, opdragelse, hverdagsliv

Hvorfor æder Askepot min datter?

Piger er prinsesser, og drenge er pirater. Sådan lyder den stereotype beskrivelse af børn, men hvor kommer den fra? Er det kultur eller biologi? Kampen om kønnet spidser til i pædagogikken, hvor en ny biologisk fortælling om kønnet vinder terræn og leverer en ny forståelse af mennesket.

01.03.2012 | Asterisk 61, Læring/kompetence, Eksistens

Ansvar for egen hjerne

En ny biologisk forståelse af mennesket vinder frem. Hjernemennesket er ved at afløse det psykologiske menneske og lade Freud alene tilbage på briksen. De nye hjernevidenskaber får lige så stor betydning for selvet i det 21. århundrede, som den psykologiske forståelse af mennesket fik i det 20. århundrede, siger den verdenskendte sociolog Nikolas…

01.03.2012 | Asterisk 61, Førskole, Socialpædagogik, Inklusion/specialpædagogik, Social udsathed/arv, Forældre/Forældresamarbejde, Dagtilbud

Hjernen og pædagogikken 1: Udsatte børn har mindre hjerner

20 procent af de danske børn får ikke den fornødne opmærksomhed og stimulering fra deres forældre, og det kan ses i deres hjerner. De skrumper. Hvilke pædagogiske metoder støtter bedst de udsatte børns hjerneudvikling?

01.03.2012 | Asterisk 61, Inklusion/specialpædagogik, Læring/kompetence, Eksistens

Hjernen og pædagogikken 2: Tvivlsom hjernetest

Resultatet af neuropædagogiske screeninger styrer mange steder, hvilke aktiviteter pædagoger tilbyder mennesker med hjerneskade. Men testresultaterne er meget usikre.

01.03.2012 | Asterisk 61, Førskole, Familie, opdragelse, hverdagsliv, Læring/kompetence, Sundhed/miljø

Hjernen og pædagogikken 3: Brainfood på menuen

Fødevareindustrien reklamerer i stigende grad for brainfood-produkter, som lover højere IQ eller bedre præstationer. Men der er meget lidt videnskabeligt bevis for effekten, siger lektor Esben Skipper Sørensen.

01.03.2012 | Asterisk 61, Uddannelsespolitik,samfund/samtid, Dannelse/demokrati, Eksistens

Mennesket slår igen

Kan vi redde klimaet, styrke folkesundheden og få gang i væksten uden at medtænke mennesket? Videnskabelige forklaringer og forbedringer af samfundet står og falder med mennesket, der forholder sig selvstændigt til sig selv og sine omgivelser. Velkommen til den humane vending.

01.03.2012 | Asterisk 61, Videregående uddannelse, Innovation/kreativitet

Brugerne sprænger universitetets mure

Ny viden opstår ikke bare bag universitetets mure, men også i klasseværelser. Studerende og brugere af uddannelsesforskning spiller en stadig større rolle for videnproduktion, og det får brugerdreven forskning og videnudveksling på universiteternes dagsorden.

01.03.2012 | Asterisk 61, Socialpædagogik, Social udsathed/arv, Ghetto, bande, marginalisering, radikalisering

Social indignation er min drivkraft

Alle skal have lige muligheder, men sådan er det bare ikke altid i praksis. Heller ikke i uddannelsessystemet. Det opdagede Niels Rosendal allerede i femte klasse, og siden har den sociale indignation været en drivkraft for ham. Med sin forskning sætter han fokus på samfundets barrierer for unge.

01.03.2012 | Asterisk 61, Erhvervsuddannelse, Ungdomsuddannelse, Ungdomskultur, Test, evaluering, karakterer, måling, Integration, etnicitet, kultur

De er ikke tabere ? De er overlevere

Inge Henningsen kaster sit kritiske statistiker-blik på nogle af tidens mange påstande om tabere i uddannelsessystemet. Og det er ikke unge tabere hun finder bag tallene, men unge, der træffer fornuftige valg i et ufornuftigt uddannelsessystem, hvor man nemt kan blive taber.

25.06.2015 | Asterisk 61

Kampen om mennesket

»Selv tilhører jeg den sidste fløj, som ikke ser hjernemennesket som en trussel mod pædagogikken, men som et vigtigt bidrag til forståelsen af mennesket. Neurologien og den biologiske fortælling om mennesket aflyser ikke pædagogikkens fremtid.«