DPU

Asterisk 64

Tema: Generation touch

December 2012

 

Artikler

01.12.2012 | Asterisk 64, Førskole, Grundskole, It/teknologi, Familie, opdragelse, hverdagsliv

Skal vi skærme børnene?

iPads, digitalkameraer og ny touch-teknologi rykker ind i skolen, ud i vuggestuens sandkasse og med børnehaven på tur. Er digitale medier nødvendige redskaber i det pædagogiske arbejde, eller er det bare hype? Bliver børn smartere af smart teknologi – eller dummere?

01.12.2012 | Asterisk 64, It/teknologi, Læring/kompetence, Arbejdsliv

Bliver vi smartere af smart teknologi?

Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 64 fra december 2012 om teknologi. Smartphones og tablets invaderer vores hverdag – og vores hjerter. Asterisk har mødt en af teknologifilosofiens store tænkere, den amerikanske professor Don Ihde, til et interview om mekanisk kærlighed, og hvad de nye digitale touch-teknologier vil…

01.12.2012 | Asterisk 64, Grundskole, It/teknologi, Forældre/Forældresamarbejde

Tre bud på digitalisering i praksis: 1. Forældreintra stjæler frirum

Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 64 fra december 2012 om digitalisering. Nyhedsbreve, ugeplaner og påmindelser om alt fra lektier til skæld ud er blevet hverdag i forældres mailboks. Online-kommunikation gør skolen grænseløs og kræver familiens engagement 24 timer i døgnet, mener ph.d. Karen Ida Dannesboe.

01.12.2012 | Asterisk 64, Grundskole, Førskole, It/teknologi, Familie, opdragelse, hverdagsliv, Læring/kompetence

Tre bud på digitalisering i praksis: 2. Apps gør familien til læse-mester

Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 64 fra december 2012 om digitalisering. Apps kan bryde skolens monopol på at lære børn at læse. Det kræver dog, at man erstatter lærernes lydmetodik med en visuel brug-og-lær tilgang, der vægter børns samvær med forældre, siger tidligere lektor Kjeld Kjertmann.

01.12.2012 | Asterisk 64, Grundskole, It/teknologi, Innovation/kreativitet, Læring/kompetence

Tre bud på digitalisering i praksis: 3. Vi skal lære af de små eksperter

Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 64 fra december 2012 om digitalisering. Digitale teknologier udvider undervisningsbåndbredden og bygger bro mellem børns hverdagsliv og skoleliv. Men skal teknologierne tåle mødet med virkeligheden kræver det, at børn inddrages i udviklingen. Det fortæller professor Ole Sejer…

01.12.2012 | Asterisk 64, Dannelse/demokrati, It/teknologi

Medier & madpakker

Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 64 fra december 2012 om medierne i pædagogikken. Det historiske samspil mellem dannelse og medier er en lang og snørklet historie. Asterisk giver et indblik. Fra den sokratiske dialog og frem til i dag. Og det handler ikke bare om bøger og iPads, men også om madpakker og skolemælk.

01.12.2012 | Asterisk 64, Socialpædagogik, Social udsathed/arv, Ghetto, bande, marginalisering, radikalisering, Familie, opdragelse, hverdagsliv, Dagtilbud

Et ganske almindeligt ghettoliv

Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 64 fra december 2012 om livet i ghettoen. Familier i ghettoen lever et liv på kanten, men de ser ikke sig selv som udsatte. Pædagoger spiller en nøglerolle som rådgivere for de udsatte familier, og det giver en række socialpædagogiske udfordringer.

01.12.2012 | Asterisk 64, Socialpædagogik, Dannelse/demokrati, Social udsathed/arv, Integration, etnicitet, kultur, Flow, positiv psykologi, Familie, opdragelse, hverdagsliv

Forskerens kamp for en mere fredelig verden

Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 64 fra december 2012 om forskeres kamp for fred. Ligesom klimaforandringer er vold en global udfordring. Den pædagogisk-psykologiske forskning kan bidrage væsentligt til at skabe mere demokratiske, fredelige og stabile samfund, fortæller professor Peter Berliner.

01.12.2012 | Asterisk 64, Grundskole, Skolereform

Hvad er ny nordisk skole?

Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 64 fra december 2012 om den nordiske skole. Den seneste tid har Ny Nordisk Skole trukket næsten lige så mange overskrifter som det nu verdensberømte nye nordiske køkken. Men hvad er egentlig Ny Nordisk Skole? Professor Per Fibæk Laursen, der er medlem af den dialoggruppe, der er…

12.06.2015 | Asterisk 64

En pædagogisk helpdesk

Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 64 fra december 2012 om teknologien, der åbner døre til viden, men er den med til at øge læring?