DPU

Asterisk 69

Tema: Tæt på evidensbølgen

Marts 2014

 

Artikler

01.03.2014 |

Når evidens rykker ind på grøn stue

Evidensbaserede metoder indtager med høj hast danske vuggestuer og børnehaver. Tromler eller kvalificerer evidens pædagogikken? Bliver manualen vigtigere end pædagogers mavefornemmelse? Sammen med to forskere zoomer Asterisk ind på evidensbegrebets indtog på grøn stue.

01.03.2014 |

Hvor ved vi det fra?

Hvornår er børn parate til at komme i skole? Hvordan inkluderer vi elever med særlige behov i skolen? Hvorfor dropper mange unge ud af universiteterne? Asterisk går ind i maskinrummet hos Dansk Clearinghouse for Uddannelsesforskning, når de leder efter evidensbaserede svar på aktuelle uddannelsesspørgsmål.

01.03.2014 |

Når velfærdsstaten skal trimmes

Hvad siger forskningen? Evidens har fået stor opmærksomhed, når der skal træffes beslutninger om fremtidens velfærd. Idehistoriker Søren Christensen analyserer tendensen, som han bl.a. mener, skal ses i lyset af velfærdsstatens overgang til en konkurrencestat. Han taler om postpolitisk velfærd og advarer imod en ensretning af…

01.03.2014 |

Det evidensbaserede liv

Hvor mange stykker frugt om dagen? Hvor mange timers søvn? Hvor meget sex? Og hvilken type partner passer bedst til mig? I det aftraditionaliserede samfunds overskud af handlemuligheder har vi brug for sikkerhed for, at det vi gør, er det rigtige, så vi forsøger at leve det evidensbaserede liv. Men man kan ikke leve og forholde sig til sit liv som…

01.03.2014 |

Teknologiforskningen har brug for humanister

Teknologi bliver stadig mere fremtrædende – i børnehaven, på arbejdspladsen, i livet generelt. Forandrer nye teknologier vores måde at lære og være på? Den nyudnævnte professor Cathrine Hasse brænder for at blive klogere på menneskers interaktion med teknologi og kommer med svar i ambitiøst forskningsprojekt om sygeplejerskers og læreres…

01.03.2014 |

Skoler gør plads til flere sportstalenter

Skoler skal hjælpe med at udvikle flere idrætstalenter fra 7. klasse. Det er idéen bag eliteidrætsklasserne, men fungerer det for eleverne? Ja, lyder konklusionen i ny forskningsrapport, der viser, at eleverne klarer sig godt fagligt og sportsligt. Særligt drengene har høje sportslige ambitioner.

12.05.2015 |

Pædagogik mellem manual og mavefornemmelse

»Pædagogerne skyller ikke dømmekraften ud med badevandet, fordi politikerne eller ledelsen beslutter sig for, at de skal arbejde med evidensbaserede metoder i daginstitutionen.«