DPU

Asterisk 70

Tema: Skole i 200 år

Juni 2014

 

Artikler

01.06.2014 | Asterisk 70, Grundskole, Skolehistorie, Bogomtaler

Hyldest til hverdagen i skolen

Historieskrivning hylder typisk konger og skelsættende datoer, men "Dansk skolehistorie" - et nyt epokegørende værk - er en hyldest til skolens hverdagsliv og mangfoldighed. Med hårde bænke, en lugt af pibesovs, tørst og tissetrang. Den nye skolehistorie lander i et særligt skoleår: 200 år med undervisningspligt og ny folkeskolereform.

01.06.2014 | Asterisk 70, Grundskole, Skolehistorie

Skabelsen af den demokratiske elev

Engang skulle de tie stille, i dag bliver de hørt langt ind den politiske inderkreds. Alligevel har vi måske udviklet knap så demokratisk en skoleelev, som det ellers var meningen, med oprettelsen af elevråd, klassens time og samfundsfag på skemaet, lyder det fra adjunkt Iben Vyff.

01.06.2014 | Asterisk 70, Grundskole, Skolehistorie, Læreruddannelse/profession

Lærerautoriteten har altid eksisteret

En lærer skal ikke bare være fagligt stærk, skabe trivsel i klassen og forstå elevernes personligheder, som idealerne lød i henholdsvis 1950’erne, 70’erne og 90’erne. Nu skal hun det hele på én gang for at være professionel, siger lektor Helle Bjerg.

01.06.2014 | Asterisk 70, Grundskole, Inklusion/specialpædagogik, Læring/kompetence, Skolereform, Pædagoguddannelse/profession, Social udsathed/arv

Fra professionel mor til inklusionsspecialist

Pædagogen har indtil nu spillet en birolle – men dog en væsentlig en af slagsen – i skolen. Men hvis ambitionerne om at skabe en inkluderende skole med fokus på læring og forebyggelse af negativ social arv skal nås, skal pædagogerne have en af hovedrollerne. Hvis skolen altså tør give plads.

01.06.2014 | Asterisk 70, Grundskole, Skolehistorie, Ledelse

Spændt ud mellem lærerværelset og kommunen

Aldrig har forventningerne til skolelederen været større end i dag, hvor han både skal styre økonomi, udvikle pædagogik og balancere modsatrettede interesser. Men det er ikke nyt, at kommunen blander sig i skoleledelse, ligesom skolelederens loyalitet også har været til debat mange gange før, siger adjunkt Justine Grønbæk Pors.

01.06.2014 | Asterisk 70, Skolereform 2014, Grundskole, Skolereform, Uddannelsespolitik,samfund/samtid, Undervisning, Læreruddannelse/profession

Skoler forandrer reformer – sjældent omvendt

Trods talrige skolereformer er skolens grundlæggende elementer stort set forblevet de samme, siden de første undervisningspligtige børn satte sig på skolebænken for 200 år siden. Professor Jens Rasmussen forklarer, hvorfor reformer har haft så svært ved at påvirke livet i klasselokalerne, og hvorfor den kommende reform trods alt har bedre chancer…

01.06.2014 | Asterisk 70, Grundskole, It/teknologi, Dannelse/demokrati, Læreruddannelse/profession

Fem bud på fremtidens skole

Hvis det stod til dig, hvordan ville skolen så se ud i 2030? Asterisk har talt med fem forskere, der hver giver deres vision for fremtidens skole.

29.05.2015 | Asterisk 70

Skolens nye kapitel

»I august 1959 startede jeg i børnehaveklassen i byen med mottoet ‘rask må det gå’. Børnehaveklassekonceptet havde byen indført mange år før inspireret af schweiziske metoder. Vi var 27 elever og en børnehaveklasselærerinde.«