DPU

Asterisk 70

Tema: Skole i 200 år

Juni 2014

 

Artikler

01.06.2014 | Asterisk 70, Grundskole, Skolehistorie, Bogomtaler

Hyldest til hverdagen i skolen

Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 70 fra juni 2014 om dansk skolehistorie. Historieskrivning hylder typisk konger og skelsættende datoer, men "Dansk skolehistorie" - et nyt epokegørende værk - er en hyldest til skolens hverdagsliv og mangfoldighed. Med hårde bænke, en lugt af pibesovs, tørst og tissetrang. Den nye…

01.06.2014 | Asterisk 70, Grundskole, Skolehistorie

Skabelsen af den demokratiske elev

Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 70 fra juni 2014 om demokratiet i skolen. Engang skulle de tie stille, i dag bliver de hørt langt ind den politiske inderkreds. Alligevel har vi måske udviklet knap så demokratisk en skoleelev, som det ellers var meningen, med oprettelsen af elevråd, klassens time og samfundsfag på…

01.06.2014 | Asterisk 70, Grundskole, Skolehistorie, Læreruddannelse/profession

Lærerautoriteten har altid eksisteret

Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 70 fra juni 2014 om lærerens nutidige rolle. En lærer skal ikke bare være fagligt stærk, skabe trivsel i klassen og forstå elevernes personligheder, som idealerne lød i henholdsvis 1950’erne, 70’erne og 90’erne. Nu skal hun det hele på én gang for at være professionel, siger lektor…

01.06.2014 | Asterisk 70, Grundskole, Inklusion/specialpædagogik, Læring/kompetence, Skolereform, Pædagoguddannelse/profession, Social udsathed/arv

Fra professionel mor til inklusionsspecialist

Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 70 fra juni 2014 om pædagogen gennem historien. Pædagogen har indtil nu spillet en birolle – men dog en væsentlig en af slagsen – i skolen. Men hvis ambitionerne om at skabe en inkluderende skole med fokus på læring og forebyggelse af negativ social arv skal nås, skal pædagogerne…

01.06.2014 | Asterisk 70, Grundskole, Skolehistorie, Ledelse

Spændt ud mellem lærerværelset og kommunen

Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 70 fra juni 2014 om kommunen og skolelederens forhold. Aldrig har forventningerne til skolelederen været større end i dag, hvor han både skal styre økonomi, udvikle pædagogik og balancere modsatrettede interesser. Men det er ikke nyt, at kommunen blander sig i skoleledelse, ligesom…

01.06.2014 | Asterisk 70, Skolereform 2014, Grundskole, Skolereform, Uddannelsespolitik,samfund/samtid, Undervisning, Læreruddannelse/profession

Skoler forandrer reformer – sjældent omvendt

Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 70 fra juni 2014 om skolereformer. Trods talrige skolereformer er skolens grundlæggende elementer stort set forblevet de samme, siden de første undervisningspligtige børn satte sig på skolebænken for 200 år siden. Professor Jens Rasmussen forklarer, hvorfor reformer har haft så svært…

01.06.2014 | Asterisk 70, Grundskole, It/teknologi, Dannelse/demokrati, Læreruddannelse/profession

Fem bud på fremtidens skole

Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 70 fra juni 2014 om fremtidens skole. Hvis det stod til dig, hvordan ville skolen så se ud i 2030? Asterisk har talt med fem forskere, der hver giver deres vision for fremtidens skole.

29.05.2015 | Asterisk 70

Skolens nye kapitel

Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 70 fra juni 2014 om den nye folkeskole. »I august 1959 startede jeg i børnehaveklassen i byen med mottoet ‘rask må det gå’. Børnehaveklassekonceptet havde byen indført mange år før inspireret af schweiziske metoder. Vi var 27 elever og en børnehaveklasselærerinde.«