DPU

Asterisk 72

Tema: Didaktikkens revival

December 2014

Artikler

01.12.2014 | Asterisk 72, Didaktik, Grundskole, Førskole, Ungdomsuddannelse, Videregående uddannelse, Didaktik, Undervisning, Dagtilbud

Didaktikkens genkomst

Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 72 fra december 2014 om didaktik. Didaktikken er det solide kompas, som praktikere skal navigere efter i en tid, hvor børne- og skolefeltet vader i daglige udfordringer, krav fra folkeskolereform og læreplaner og halvtomme tilbud om nye smarte modeller, værktøjer og metoder. Det…

01.12.2014 | Asterisk 72, Didaktik, Grundskole, Dansk/læse/skrive, Didaktik

3 nye didaktiske arenaer: 1. Forfatterskolen: Skrivelyst uden retskrivning

Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 72 fra december 2014 om forfatterskolen. I fremtiden skal biblioteker ikke kun stille bøger til rådighed. De kommer fx også til at udvikle nye læringsformer og undervise i digital dannelse, så børn lærer at søge viden og vurdere deres handlinger på nettet.

01.12.2014 | Asterisk 72, Didaktik, Grundskole, Didaktik, Undervisning

3 nye didaktiske arenaer: 2. Rør og gør er det nye museum

Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 72 fra december 2014 om muséer. Knogler og flinteøkser i glasmontrer med alenlange tekster fanger ikke længere børns interesse. I dag formidler museer oplevelser, og det kræver didaktiske overvejelser at få læring ud af besøget, så det ikke ender som ren underholdning.

01.12.2014 | Asterisk 72, Didaktik, Grundskole, It/teknologi, Undervisning

3 nye didaktiske arenaer: 3. Biblioteket genfødt til læring

Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 72 fra december 2014 om biblioteker. I fremtiden skal biblioteker ikke kun stille bøger til rådighed. De kommer fx også til at udvikle nye læringsformer og undervise i digital dannelse, så børn lærer at søge viden og vurdere deres handlinger på nettet.

01.12.2014 | Asterisk 72, Didaktik, Videregående uddannelse, Didaktik, Undervisning

Farvel til forelæsningen?

Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 72 fra december 2014 om forandringer i universitetet. Den klassiske forelæsning er udfordret, men stadig en central del af universiteternes selvforståelse. Bør vi aflive den traditionsrige genre, hvor forskeren øser autoritativt af sin viden i bunden af auditoriet? JA, siger Niels…

01.12.2014 | Asterisk 72, Didaktik, Didaktik

Tidsrejse i den didaktiske Bermudatrekant

Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 72 fra december 2014 om fagdidaktikken. Gudinden Athene var blandt de første, der praktiserede den: fagdidaktikken. Siden har den stolte disciplin overlevet mangen en elev og underviser. Ekstern lector Finn Holst tager os med på en fagdidaktisk rejse og kaster anker centrale steder i…

01.12.2014 | Asterisk 72, Opdragelse, Førskole, Dagtilbud, Familie, opdragelse, hverdagsliv, Test, evaluering, karakterer, måling

Curlingforældre er en myte

Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 72 fra december 2014 om ISCAR konferencen. Idéen om at danske børn bestemmer for meget, og at deres forældre er curlingforældre, er en myte. Faktisk bestemmer børn ikke særlig meget i en hverdag fuld af faste spisetider, sengetider og legepladstider. Det mener Grethe Kragh-Müller,…

01.12.2014 | Asterisk 72, It og læring, Grundskole, It/teknologi, Læring/kompetence

Digitale elever er knap så indfødte

Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 72 fra december 2014 om den digitalt indfødte generation. Danske elever klarer sig godt i ICILS 2013 – en international undersøgelse af elevers computer- og informationskompetencer. Men undersøgelsen udfordrer samtidig forestillingen om de digitale indfødte, der mestrer internettet.…

01.12.2014 | Asterisk 72, Lektier, Grundskole, Skolereform, Familie, opdragelse, hverdagsliv

Lektier skaber stress og ulighed

Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 72 fra december 2014 om de negative konsekvenser ved lektier. Lektier er igen til debat, men bør vi ikke bare afskaffe dem? Flere studier viser, at lektier ofte fungerer som stress-faktor i familien og en oplæring til »det grænseløse arbejde«, skriver lektor Niels Kryger og opfordrer…

28.04.2015 | Asterisk 72, Didaktik

Didaktikken er død, længe leve didaktikken

Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 72 fra december 2014 om didaktikkens død. »I godt 40 år lå fagdidaktikken på dødslejet, uden synlige tegn på bedring. Men i de sidste 10-15 år er der taget tilløb til både en styrkelse af fagdidaktikken og en ’didaktisering’ af pædagogikken«