DPU

Asterisk 72

Tema: Didaktikkens revival

December 2014

Artikler

01.12.2014 | Asterisk 72, Didaktik, Grundskole, Førskole, Ungdomsuddannelse, Videregående uddannelse, Didaktik, Undervisning, Dagtilbud

Didaktikkens genkomst

Didaktikken er det solide kompas, som praktikere skal navigere efter i en tid, hvor børne- og skolefeltet vader i daglige udfordringer, krav fra folkeskolereform og læreplaner og halvtomme tilbud om nye smarte modeller, værktøjer og metoder. Det mener lektor emeritus Mads Haugsted og professor MSO Stig Broström.

01.12.2014 | Asterisk 72, Didaktik, Grundskole, Dansk/læse/skrive, Didaktik

3 nye didaktiske arenaer: 1. Forfatterskolen: Skrivelyst uden retskrivning

I fremtiden skal biblioteker ikke kun stille bøger til rådighed. De kommer fx også til at udvikle nye læringsformer og undervise i digital dannelse, så børn lærer at søge viden og vurdere deres handlinger på nettet.

01.12.2014 | Asterisk 72, Didaktik, Grundskole, Didaktik, Undervisning

3 nye didaktiske arenaer: 2. Rør og gør er det nye museum

Knogler og flinteøkser i glasmontrer med alenlange tekster fanger ikke længere børns interesse. I dag formidler museer oplevelser, og det kræver didaktiske overvejelser at få læring ud af besøget, så det ikke ender som ren underholdning.

01.12.2014 | Asterisk 72, Didaktik, Grundskole, It/teknologi, Undervisning

3 nye didaktiske arenaer: 3. Biblioteket genfødt til læring

I fremtiden skal biblioteker ikke kun stille bøger til rådighed. De kommer fx også til at udvikle nye læringsformer og undervise i digital dannelse, så børn lærer at søge viden og vurdere deres handlinger på nettet.

01.12.2014 | Asterisk 72, Didaktik, Videregående uddannelse, Didaktik, Undervisning

Farvel til forelæsningen?

Den klassiske forelæsning er udfordret, men stadig en central del af universiteternes selvforståelse. Bør vi aflive den traditionsrige genre, hvor forskeren øser autoritativt af sin viden i bunden af auditoriet? JA, siger Niels Bonderup Dohn, der forsker i didaktik og motivation. NEJ, siger professor i uddannelsesfilosofi Lars-Henrik Schmidt.

01.12.2014 | Asterisk 72, Didaktik, Didaktik

Tidsrejse i den didaktiske Bermudatrekant

Gudinden Athene var blandt de første, der praktiserede den: fagdidaktikken. Siden har den stolte disciplin overlevet mangen en elev og underviser. Ekstern lector Finn Holst tager os med på en fagdidaktisk rejse og kaster anker centrale steder i fagdidaktikkens historie fra Homer til folkeskolereform.

01.12.2014 | Asterisk 72, Opdragelse, Førskole, Dagtilbud, Familie, opdragelse, hverdagsliv, Test, evaluering, karakterer, måling

Curlingforældre er en myte

Idéen om at danske børn bestemmer for meget, og at deres forældre er curlingforældre, er en myte. Faktisk bestemmer børn ikke særlig meget i en hverdag fuld af faste spisetider, sengetider og legepladstider. Det mener Grethe Kragh-Müller, der har arbejdet med børn i 40 år som psykolog, forsker og konsulent.

01.12.2014 | Asterisk 72, It og læring, Grundskole, It/teknologi, Læring/kompetence

Digitale elever er knap så indfødte

Danske elever klarer sig godt i ICILS 2013 – en international undersøgelse af elevers computer- og informationskompetencer. Men undersøgelsen udfordrer samtidig forestillingen om de digitale indfødte, der mestrer internettet. Faktisk kan eleverne alt for lidt.

01.12.2014 | Asterisk 72, Lektier, Grundskole, Skolereform, Familie, opdragelse, hverdagsliv

Lektier skaber stress og ulighed

Lektier er igen til debat, men bør vi ikke bare afskaffe dem? Flere studier viser, at lektier ofte fungerer som stress-faktor i familien og en oplæring til »det grænseløse arbejde«, skriver lektor Niels Kryger og opfordrer til at glemme ordet lektier.

28.04.2015 | Asterisk 72, Didaktik

Didaktikken er død, længe leve didaktikken

»I godt 40 år lå fagdidaktikken på dødslejet, uden synlige tegn på bedring. Men i de sidste 10-15 år er der taget tilløb til både en styrkelse af fagdidaktikken og en ’didaktisering’ af pædagogikken«