DPU

Asterisk 73

Tema: Æstetik og læring

December 2014

Artikler

01.03.2015 |

Er æstetik en løftestang for læring?

Æstetiske læreprocesser og discipliner som drama, billedkunst, musik og dans er blevet klemt i en snæver læringsdagsorden. Nu er æstetiske læreprocesser i stigende grad på vej ind i varmen. Med god grund, viser både pædagogisk, didaktisk og neuroæstetisk forskning.

01.03.2015 |

Musik har en vigtig plads i børns liv

Hvad betyder musik for børns udvikling og læring, og hvordan er musikkens vilkår i børns liv? Asterisk har sat musikforsker Sven-Erik Holgersen i stævne.

01.03.2015 |

Skal vi skrue op for kunst og kreativitet?

De musisk-æstetiske fag er under pres, både i folkeskolen og på ungdomsuddannelserne. Men bør den frie kreativitet fylde mere i børn og unges uddannelse? JA, mener billedkunstner Bjørn Nørgaard, for vi undervurderer kunstens potentiale. NEJ, siger professor Niels Egelund, ikke på bekostning af den faglige oprustning inden for læsning, matematik og…

01.03.2015 |

En åben invitation til at blive en anden

Tidens mest påtrængende opgave er at udvikle følelserne, mente den tyske digter Friedrich Schiller på tærsklen til 1800-tallet. Siden er der tænkt mange tanker om, hvad æstetik er og kan. Lektor Jørgen Huggler og lektor Steen Nepper Larsen tager os på æstetisk historievandring og peger på, hvad pædagogikken kan lære af æstetikken.

01.03.2015 |

Sanselig undervisning

Vi kan uddanne mere hele og innovative mennesker ved at inddrage teater og billeder og derved skabe en mere sanselig undervisning, mener lektor Lotte Darsø. Men det kræver ændringer i skolens DNA..

01.03.2015 |

Teknologi gør os rådvilde

Interaktive tavler, iPads, PDA og en masse anden ny teknologi har invaderet læreres og sygeplejerskers hverdag. Invasionen foregår ofte hen over hovedet på de fagprofessionelle, for de mangler en grundlæggende forståelse af teknologi. Konsekvensen er spildt teknologi og frustration, viser det omfattende forskningsprojekt TECHNUCATION, der står bag…

01.03.2015 |

Nepalesiske studerende er et marked

De mediebårne forestillinger om fattige unge fra Nepal, som søger til Danmark alene i håb om en plads på det ufaglærte arbejdsmarked, er en stor misforståelse. Nepalesiske studerende er et marked for Danmark, lyder det fra antropolog Karen Valentin, der netop har afsluttet projekt om den nye type uddannelsesmigration.

24.04.2015 |

Legende læring: En enorm, seriøs og ubrugt læringsressource

Det danske dogme er, at lærere og pædagoger ikke bør blande sig i børns fri leg. Men forskningen i kreativitetspædagogik anbefaler, at lærere og pædagoger blander sig i børnenes legende læring.

28.04.2015 |

Tv-slagtningens pædagogik

Med parteringen af giraffen Marius og kendiskokkes macho-slagtninger på tv er slagtningen rykket ind i pædagogik og medier. Men sætter vi slagtningerne ind i en ramme af autenticitetsromantik og machokultur? Og hvad er læringspotentialet?