DPU

Asterisk 74

Tema: Drømmen om lighed

Juni 2015

Artikler

01.06.2015 |

Lige børn lærer skidt

Engang handlede lighed i uddannelse om at løfte arbejderklassen. I dag er fokus flyttet til individets potentiale.

01.06.2015 |

En særlig voksen

Individuel støtte gennem mentorordninger er tidens plusord i det socialpolitiske arbejde, for drømmen om lighed i uddannelsessystemet handler om at knække koden til de mest udsatte børn og unge.

01.06.2015 |

Giver det mening at tale om social arv i dag?

Den uddannelsespolitiske agenda har i mange år været at udligne social skævhed. Alligevel går tendensen i dag den modsatte vej.

01.06.2015 |

At forstå det uforståelige

Radikalisering er på alles læber efter vinterens terrorangreb i Paris og København. Men når man forsker i de pædagogiske og psykologiske aspekter af radikalisering, nærmer man sig samtidig en diskussion af begreber som religiøsitet og kultur.

01.06.2015 |

Ikke en naturlov at udsatte unge bliver kriminelle

Hvordan kan samfundet trænge igennem med en tidlig indsats over for børn i udsatte boligområder? Lektor Kirsten Elisa Petersen er optaget af, hvordan vi forebygger kriminalitet og problemer blandt børn og unge. Her fortæller hun om sin forskning ud fra tre nedslag.

01.06.2015 |

Målinger kan give børn et bedre liv

Målinger har et dårligt ry i uddannelsesdebatten. Men målinger er med til at skabe et mere retfærdigt uddannelsessystem. Det mener den anerkendte professor Jack Shonkoff fra Harvard University.

01.06.2015 |

Historien om den kostbare læringstid

I hvert nummer stiller Asterisk skarpt på et aktuelt forskningsprojekt fra DPU. Denne gang handler det om "Pædagogprofessionens historie og aktualitet", der er udkommet som bog fra U Press

02.06.2015 |

Getting to Finland

Kan man både opnå topplaceringer i PISA og blive Nordens mester i lighed gennem uddannelse?