DPU

Asterisk 78

Tema: Den pædagogiske værktøjskasse

Juni 2016

Artikler

03.06.2016 |

Almendannelse vil hellere dø end at blive moderniseret

Kritikere af skole- og gymnasiereformen mener ikke, at fokus på kompetencer moderniserer almendannelsen. Snarere er det dødsstødet for den. Hent hele artiklen

03.06.2016 |

En kamp om kernen

Den pædagogiske verden elsker at rode i værktøjskassen, og nye redskaber og pædagogiske koncepter lanceres ofte som en åbenbaring. Cooperative Learning, PALS eller LP-modellen. Hvad gør redskaberne ved pædagogikken, og vil efterspørgslen efter redskaber blive ved med at stige? Hent hele artiklen

03.06.2016 |

Bag om redskabet

Det er ikke kun kommercielle redskaber med brugervenlig finish og lækkert design, der kæmper om pædagoger og læreres opmærksomhed. Forskerne laver også redskaber – ofte for at udvikle praksis. Asterisk har set nærmere på Målpilen, et redskab til skoler, og KIDS, et redskab til daginstitutioner. Hent hele artiklen

03.06.2016 |

Redskaber på skolebænken

Forholdet mellem teori og praksis på professionsuddannelserne er til debat. Mange studerende og nyuddannede efterspørger konkrete værktøjer og mere sammenhæng. Hvordan kan vi tænke redskaber ind i uddannelse og efteruddannelse af lærere og pædagoger? Hent hele artiklen

03.06.2016 |

Data kan støtte lærerens dømmekraft

Databaseret undervisning udvikler folkeskolen og styrker lærernes autoritet. Men det er et praktisk redskab og kan ikke erstatte sund logik og praktisk erfaring. Hent hele artiklen

03.06.2016 |

Viden og værktøjer skal give smæk for skillingen

Den britiske uddannelsesfond EEF viser hvilke indsatser, der giver mest læring for pengene. Hent hele artiklen

03.06.2016 |

Fordi computeren siger det

I matematik er sandheden selvindlysende, hvis vi ellers forstår at regne den ud. Mange elever har nemlig svært ved at forstå beviserne eller se logikken og stoler i stedet for på autoriteterne. Men i dag er det ikke længere kun sandt, fordi læreren siger det. Computeren er blevet den nye autoritet, og det har uheldige konsekvenser for elevernes…

03.06.2016 |

Pædagoger har taget læreplaner til sig i hverdagen

Næsten ni ud af ti pædagoger oplever, at læreplaner spiller en afgørende rolle for det, de er sammen med børnene om. De fleste pædagoger oplever læreplaner som nyttige, men også ressourcekrævende. En ny undersøgelse fra DPU, Aarhus Universitet, gør status over de første ti år med læreplaner. Hent hele artiklen

03.06.2016 |

Grundtvig som international nationstænker

Udlandet er ved at få blik for Grundtvigs rolle som samfundstænker af internationalt format. Ikke mindst fordi hans tanker er stærkt aktuelle i dag, fortæller professor emeritus ved DPU, Aarhus Universitet Ove Korsgaard, der er Grundtvigekspert og et af navnene bag en ny, engelsksproget antologi om Grundtvig. Hent hele artiklen

03.06.2016 |

Hvem er vi? Hvem er de?

Flygtningesituationen udfordrer hele vores måde at tænke pædagogik og uddannelse på. Hent hele artiklen