DPU

Asterisk 79

Tema: Læring 24/7

September 2016

Artikler

02.09.2016 |

Det sjove læringsliv

I 2004 tog vi afsked med læringsfri leg for de 0-6 årige i dagtilbud. Det skete, da Lov om pædagogiske læreplaner blev indført. Den igangværende ændring af læreplanen for de 0-6-årige er et varsel om, at nye generationer skal leve det passende, sjove læringsliv, ikke fritidsliv. Hent hele artiklen

02.09.2016 |

Har fritid en fremtid?

Børns fritidsliv og læringsliv er ikke længere to adskilte størrelser. Hvordan former fritiden sig i fremtiden? Asterisk har spurgt fire forskere. Hent hele artiklen

02.09.2016 |

Fritidspædagogikken er udfordret

Engang var fritidsklubberne et fristed for børn og unge med fokus på fællesskab og medejerskab. I dag er der brug for at gentænke fritidspædagogikken, lyder det fra forfatteren bag en bog om emnet. Hent hele artiklen

02.09.2016 |

Skolen er åben – hvad skal vi bruge den til?

Samarbejdet mellem skolerne og det lokale idræts-, kultur-, musik- og erhvervsliv er blevet mere forpligtende i form af Åben Skole. Et nyt forskningsprojekt skal følge udviklingen og de didaktiske overvejelser. Hent hele artiklen

02.09.2016 |

Kreativ leg med koder

Skal børn lære at programmere og bruge kodning kreativt, fordi arbejdsmarkedet har brug for det? Nej, de skal lære det for at udtrykke sig, lyder budskabet fra MIT-professor Mitch Resnick og den danske forening Coding Pirates. Hent hele artiklen

02.09.2016 |

Skoleelevers faglige præstationer præges markant af klassen

Lærerfravær og disciplin i klassen er udslagsgivende faktorer, når man vil forstå, hvorfor nogle klasser klarer sig dårligere end andre på den samme skole. Det viser en ny københavnsk undersøgelse, der også slår fast, at relationen mellem lærer og elev påvirker de faglige præstationer. Det gælder også de indbyrdes socioøkonomiske forskelle i…

02.09.2016 |

Brexit. Og hvad så?

Professor MSO John Benedicto Krejsler giver sit bud på, hvordan briternes EU-exit vil påvirke uddannelse og forskning i et internationalt perspektiv. Hent hele artiklen