DPU

Asterisk 82

Tema: Samvær

Juni 2017

Artikler

02.06.2017 |

Kan Grundtvig og globalismens ånd finde melodien sammen?

Lederartikel i magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Univesitet, nr. 82, juni 2017, om Grundtvig. Globaliseringen er kommet for at blive, men der mangler den samme ånd, som vi har oplevet gennem Grundvig og det nationale fællesskab før i tiden.

02.06.2017 |

Opdragelse til fællesskabet

Artikel i magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Univesitet, nr. 82, juni 2017, om bæredygtighed. Denne artikel fokuserer på forskellige typer af fællesskaber, der legitimeres gennem vores opvækst.

02.06.2017 |

For ung til politik

Artikel i magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Univesitet, nr. 82, juni 2017, om politik blandt unge. Danske unge er blandt dem i verden, der ved mest om politik, men de udøver det ikke aktivt.

02.06.2017 |

Fællesskabets test

Artikel i magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Univesitet, nr. 82, juni 2017, om fællesskab i skolen. Testkulturen i skolen skaber individualitet, men også konkurrence, der er farligt for fællesskabet. Samtidig skaber testsituationer dog et nyt slags fællesskab.

02.06.2017 |

Giv plads til tvivl og uenighed i samarbejdet

Artikel i magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Univesitet, nr. 82, juni 2017, om bæredygtighed. Danske ledere skal være opmærksomme på, at samarbejde kan føre til spændinger.

02.06.2017 |

Er robotten blevet en belastning for mennesket?

Artikel i magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Univesitet, nr. 82, juni 2017, om robotter. De nye mekaniske hjælpere er så småt begyndt at gøre sit indtog i arbejdslivet, men for at dette ikke som en belastning må humaniora spille en rolle i udviklingen.

02.06.2017 |

Fremtidens børn tager skraldet

Artikel i magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Univesitet, nr. 82, juni 2017, om bæredygtighed. Professor Jeppe Læssøe fortæller, at kulturen i forhold til affald må ændres.

02.06.2017 |

Drengene efter pigerne

Artikel i magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Univesitet, nr. 82, juni 2017, om samvær. Professor Ning de Coninck-Smith forklarer, hvorfor piger ofte får højere karakterer end drenge.