DPU

Asterisk 83

Tema: Konkurrence

September 2017

Artikler

06.09.2017 |

Den danske frygt for konkurrence

Lederartikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 83 fra september 2017 om konkurrence. Institutleder på DPU skriver i denne leder, at en stræben efter lighed i skolen får os til at frygte konkurrence.

06.09.2017 |

Konkurrencens stille liv i skolen

Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 83 fra september 2017 om konkurrence i skolen. De mange målinger og sammenligninger blandt samfundets skoler og uddannelser har skabt en form for konkurrence, siger lektor på DPU.

06.09.2017 |

Kan man vinde, selvom man taber?

Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 83 fra september 2017 om fokus på sejren. Lektor på DPU, Frans Ørsted Andersen beskriver i en ny bog, hvordan fokuset på at vinde ikke fører til succes.

06.09.2017 |

Talent er noget, man skaber sammen

Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 83 fra september 2017 om talent. To forskere fra DPU har forsket i, hvordan netværk påvirker udvikling af talent.

06.09.2017 |

Samarbejde – eller socialdarwinistisk stoleleg?

Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 83 fra september 2017 om gruppearbejde. Gruppearbejder er en stærk tendens på de danske uddannelses institutioner, især på RUC, men medaljen har en bagside. For intern konkurrence kan skabe problemer for de studerende.

06.09.2017 |

Uddannelser til salg

Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 83 fra september 2017 om konkurrence i forskning. Professor Rajani Naidoo mener at de videregående uddannelser bør konkurrerer om bedste forskning i stedet for elevernes tilfedshed.

06.09.2017 |

Intimitet og tillid er på spil, når unge deler billeder digitalt

Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 83 fra september 2017 om Intimitet. Medierne har ihærdigt omtalt deling af nøgenbilleder blandt unge. Mobbeoffer Jette Kofoed mener, at fokus burde ændres til, hvad de unges drivkraft er i stedet for blot på selve delingen af billeder.

06.09.2017 |

Diagnoser afgør hvilke elever, der får støtte

Artikel i magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 83 fra september 2017 om diagnoser i skolen. En diagnose har meget at skulle have sagt, i forhold til om et barn i skolen kan få støtte. Professor Niels Egelund analyserer, hvorvidt dette påvirker forældre om lærere til at opsøge diagnoser.