DPU

Asterisk 84

Tema: Trivsel

December 2017

Artikler

06.12.2017 |

Lær tolvtalspiger at trives med toppræstationer

Lederartikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 84 fra december 2017 om trivsel. Institutleder på DPU skriver i denne leder, at tolvtalspiger risikerer at se sig selv som skrøbelige individer, men at vi skal lære dem at trives med succes.

06.12.2017 |

Trivselsmålinger viser børns forventninger

Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 84 fra december 2017 om trivsel. Professor Lars Qvortrup, der leder en stor, landsdækkende måling af folkeskolereformens virkning på elevernes trivsel, fortæller om målingens resultater.

06.12.2017 |

Trivsel kan blive et tyranni

Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 84 fra december 2017 om trivsel. Vi skal være opmærksomme på, at trivselsundersøgelser kan fremme bestemte normer og øge presset på de elever, der falder uden for normen, lyder det fra professor Venka Simovska.

06.12.2017 |

Datavarehuset er åbnet

Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 84 fra december 2017 om trivsel. Resultaterne af trivselsmålinger bliver offentliggjort og vurderet af professionelle såvel som forældre, og det kan potentielt blive problematisk, forudser lektor på DPU, Aarhus Universitet, Helene Ratner.

06.12.2017 |

Venskaber styrker trivsel i børnehaven

Relationer og leg er afgørende for børnehavebørns trivsel. Pædagoger spiller en vigtig rolle i legen – ikke mindst for de børn, der befinder sig i periferien af fælleskabet.

06.12.2017 |

Er stress den nye børnesygdom?

Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 84 fra december 2017 om trivsel. Hvis vi skal forstå børns stress – og hvor den kommer fra – må vi tænke ud over både skolereform og diagnoser. Forskellige vidensfelter skal i spil og kombineres på ny i et 360-graders blik på barnet.

06.12.2017 |

Når klasseledelse skaber trivsel

Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 84 fra december 2017 om trivsel. Det sociale og det faglige hænger uløseligt sammen i skolen. Derfor skal didaktikken tænkes ind i klasseledelsen, som – hvis den er god – kan forebygge mobning.

06.12.2017 |

Fri af præstationspres

Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 84 fra december 2017 om trivsel. Undervisning og øvelser i stresshåndtering og meditation ruster gymnasieelever til at håndtere stress, når de bliver fanget i et krydspres mellem præstationskrav og et virvar af lektier, afleveringer samt presset over at skulle præstere socialt. Det…

06.12.2017 |

Dannelse i en robottid

Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 84 fra december 2017 om trivsel. Dannelse bliver vigtigere end nogensinde i den digitaliserede tidsalder – det er nemlig dannelsen, der hæver os over robotterne, lyder det fra filosof og idéhistoriker på DPU Lars Geer Hammershøj.

06.12.2017 |

De unge sender oprøret på pension

Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 84 fra december 2017 om trivsel. Danske 8.-klasse-elever ved mest om demokrati og samfund sammenlignet med unge i 24 andre lande, viser en ny international undersøgelse. Men samtidig er danske elever mindst tilbøjelige til at engagere sig i samfundet.