DPU

Asterisk 88

Tema: Tilbage til traditionerne

December 2018

Artikler

03.12.2018 |

Rend mig i forandringerne!

Leder fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 88 fra december 2018 med temaet Tilbage til traditionerne. Af Claus Holm, institutleder, DPU, Aarhus Universitet.

03.12.2018 |

Til kamp for traditionerne

Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 88 fra december 2018 med temaet Tilbage til traditionerne. Rend mig i traditionerne. Titlen på Leif Panduros roman fra 1958 kunne være mantraet for de seneste 30 års uddannelsespolitik.

03.12.2018 |

Læreruddannelsen: Tradition eller forandring

Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 88 fra december 2018 med temaet Tilbage til traditionerne. Læreruddannelsen er med sine 200 år på bagen både præget af en gammeldags tankegang og et utal af reformer.

03.12.2018 |

Lærerens dømmekraft er under pres

Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 88 fra december 2018 med temaet Tilbage til traditionerne. Tiden er løbet fra den professionelle dømmekraft; læringsplatforme og test har taget kontrollen over undervisningen – og over læreren.

03.12.2018 |

Skolen er langt fremme i de forkerte it-sko

Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 88 fra december 2018 med temaet Tilbage til traditionerne. Digitalisering er en politisk mærkesag, og de danske skoler har været langt fremme med investeringer i ny teknologi. To didaktikforskere efterlyser en bedre kobling mellem teknologi og moderne, progressiv læringsteori og…

03.12.2018 |

Skolen skal løfte elevernes etiske blik

Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 88 fra december 2018 med temaet Tilbage til traditionerne. Skoleelevers viden og sprog om moral og etik er forbavsende ringe.

03.12.2018 |

‘Jer fra ghettoen’: Minoritetsdrenge fortæller om deres skolegang

Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 88 fra december 2018 med temaet Tilbage til traditionerne. Lærer-elev-relationen har stor betydning for, hvordan minoritetsdrenge oplever deres skolegang.

03.12.2018 |

Kommentar: Der er brug for en oplyst debat om værdien af trivselsmålinger

Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 88 fra december 2018 med temaet Tilbage til traditionerne. Debatten om trivselsmålinger skal ikke kun handle om anonymitet og grænser for brug af data.