DPU

Asterisk 35 juni 2007

Tema: Vidensdeling

Juni 2007

Artikler

01.06.2007 |

Metriens anliggende

Der måles for tiden; jeg måles, altså er jeg - eller jeg er det, der måles. Spørgsmålet er ikke så meget, med hvilke alen der måles mere, men at monitoreringen dokumenteres i tal.

01.06.2007 |

Vidensformernes kamp

Hvilken viden er bedst ? videnskabelig viden, anvendt viden eller noget helt tredje? Den tyske professor Dietrich Benner fra Humboldt Universitet mener, at viden kan deles i seks former, der alle har sin berettigelse. Han beklager, at de økonomisk-tekniske vidensformer i stigende grad dominerer ? for eksempel når der bliver diskuteret…

01.06.2007 |

Mange lærere i klasseværelset

Viden er ikke længere en ensrettet vej fra lærer til elev. I dag er læreren nemlig ikke altid den, der ved bedst. I fremtiden skal lærere drage nytte af elevernes viden og kunne orkestrere deling af viden eleverne imellem, fortæller professor Birgitte Holm Sørensen, der forsker i pædagogisk videnledelse.

01.06.2007 |

Copywrong

Stadig flere universitetsstuderende lader sig friste af den eksplosive mængde af viden på internettet og kopierer andres værker, når de skriver opgave. Skandinavien er først nu ved at vågne op til den voksende plagiering, fortæller Jude Carroll fra Oxford Brookes University.

01.06.2007 |

Viden er vigtigere end mavefornemmelser

Vi lever i et vidensamfund og i et demokratisk samfund, men det er ikke godt nok. Ifølge lektor Anne-Marie Eggert Olsen ville livet være mindre bekymrende, hvis deltagerdemokratiet fyldte mindre og fornuftsbaseret politik mere.

01.06.2007 |

Kommentar: Debatspil får elever i tale

Debatspil udfordrer undervisningens hierarkiske samtalenormer ved at aktivere en bred vifte af elevtyper og sætte faglige problemstillinger i spil, skriver Thorkild Hanghøj og Christian Engel Brund i kommentaren.

01.06.2007 |

Uligheden begynder i daginstitutionen

Selv om velfærdssamfundet kæmper for at få alle med, vokser risikoen for at børn bliver hægtet af allerede i daginstitutionen. Et stort forskningsprojekt på Danmarks Pædagogiske Universitet tager fat på den nedarvede sociale ulighed.

01.06.2007 |

Vejledning på gulvet

En forskergruppe har fået en EU-pris for et projekt, hvor erhvervsvejledning til kortuddannede er flyttet ud på arbejdspladserne. Peter Plant fra DPU er blandt de forskere, der forsøger at bruge erhvervsvejledning til at gøre målet om livslang læring for alle til virkelighed.

01.06.2007 |

Pædagogikken og den grå masse

Pædagogisk neurovidenskab vil slå bro mellem pædagogik og hjerneforskning. Men hvad kan pædagogiske praktikere egentlig bruge hjernescanninger til? Neurobiolog Theresa Schilhab beretter fra forskningens grænseland.