DPU

Asterisk Live: Er inklusion et problembarn?

Øget inklusion i skolen er et politisk mål, men er det godt eller skidt? Hvad er vejen til reel inklusion? Magasinet Asterisk satte på to debatmøder i København og Aarhus to skarpe eksperter i stævne for at finde svar.

04.11.2013 | Camilla Mehlsen

 
Er inklusion et problembarn? Det var hovedspørgsmålet, da Asterisk inviterede til debat om inklusion i København og Aarhus med professor Susan Tetler og adjunkt Helene Ratner. Asterisk-redaktør Camilla Mehlsen var ordstyrer.

175 deltog i debatten i København d. 1. oktober, og 265 var med i Aarhus d. 25. oktober. Du kan nu se eller gense de to eksperters oplæg (fra debatmødet i København).


Se Susan Tetlers oplæg herover


Se Helene Ratners oplæg herover

Du kan hente Susan Tetlers præsentation ’Det inkluderende blik’ her.

Susan Tetler, der bl.a. er formand for praksis- og videnspanelet om inklusion under Undervisningsministeret, meldte klart ud, at debatten om ’for eller imod inklusion’ nu er slut. 

”Sat på spidsen kan man sige, at inklusion er blevet et politisk besluttet anliggende, i og med at Folketinget, regeringen, KL og kommunerne har sat inklusion øverst på den skolepolitiske dagsorden. Dermed er vi færdige med at diskutere, om vi skal have inklusion. Snarere kommer det til at handle om, hvordan vi skal gøre det meningsfuldt, hvis vi ønsker den målsætning,” sagde Susan Tetler, der også slog fast, at alle børn i princippet kan inkluderes. 

Helene Ratner, der er aktuel med den nye bog ’Inklusion – dilemmaer i organisation, profession og praksis’, kom med en række eksempler og overvejelser fra sin forskning i inklusion på skoler. 

”Det nye mantra på en skole var, at forstyrrende elever skal man ikke sige, ’væk med dem’…Hvis man oplevede forstyrrelser i undervisningen, skulle det give anledning til refleksioner af egen praksis… Det var på den måde, at den nye skoleledelse forventede, man arbejdede med inklusion på. Rigtig mange lærere var overordnet glade for det positive budskab om inklusion og synes, det var en god ide – bare ikke lige nu og på den måde og på deres skole,” sagde Helene Ratner. 

Læs Asterisk nr. 67 om inklusion her

Asterisk, Grundskole, Inklusion/specialpædagogik, Asterisk Live