DPU

At forstå det uforståelige

Radikalisering er på alles læber efter vinterens terrorangreb i Paris og København. Men når man forsker i de pædagogiske og psykologiske aspekter af radikalisering, nærmer man sig samtidig en diskussion af begreber som religiøsitet og kultur.

01.06.2015 | Maj Juni

Ud af god familie. Ballademager i skolen. Rigmandssøn med psykiske problemer. Ingeniørstuderende fra Avedøre. En dygtig violinist. Der gemmer sig forskellige historier bag hver eneste af de godt 100 unge religiøst radikaliserede danskere, som er rejst til Syrien for at kæmpe på samme side som Islamisk Stat. Nogle er etniske danskere, andre har indvandrerbaggrund, nogle er vokset op i religiøse familier og andre slet ikke. Ligesom venstre- og højreorienterede ekstremister fra hver sin radikaliserede politiske fløj ofte har vidt forskellige historier og idéer. Men der er tilsyneladende alligevel noget, som går på tværs af alle forskelle, fortæller Iram Khawaja, der er lektor på Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU) på Aarhus Universitet.

Asterisk 74, Socialpædagogik, Ghetto, bande, marginalisering, radikalisering