DPU

Aarhus University Seal / Aarhus Universitets segl

Hjernen og pædagogikken 3: Brainfood på menuen

Fødevareindustrien reklamerer i stigende grad for brainfood-produkter, som lover højere IQ eller bedre præstationer. Men der er meget lidt videnskabeligt bevis for effekten, siger lektor Esben Skipper Sørensen.

01.03.2012 | Annette Haugaard

Spinat, mandler, broccoli, blåbær, rosmarin og salvie. Det er nogle af de madvarer, som bliver fremhævet i ugeblade og månedsmagasiner for deres gavnlige effekt på hjerneaktiviteten, hukommelsen og koncentrationen. I disse år står hjernen på menuen i en grad, så der ligefrem udgives kogebøger om hjernemad. Og hotelkæden Radisson reklamerer med, at de serverer brainfood til frokost, så man kan holde sig skarp under daglange møder og konferencer.

Asterisk 61, Førskole, Familie, opdragelse, hverdagsliv, Læring/kompetence, Sundhed/miljø