DPU

Mobning kræver mere end fredagskage

»Det er slående, at rigtig mange antimobbeprogrammer og -værktøjer bruges i situationer og tidsrum, som ligger ’udenpå’ undervisningen som noget ekstra, man fylder på skoledagen eller indfører i skoleåret,« skriver mobbeforsker Helle Rabøl Hansen i Asteriskkommentaren. Hun slår til lyd for et nyt begreb: fællesskabende didaktikker.

01.03.2013 | Helle Rabøl Hansen

Fællesskabende didaktikker er et bud på et begreb, der samtænker undervisning og fællesskabsopbyggende processer i skoleklassen. Begrebet er i fødsel, og min kollega Helle Plauborg og jeg agerer fødselshjælpere. Helle Plauborg har i årevis arbejdet med klasseledelse og elevernes interrelationelle forhold, og jeg har arbejdet med skolemobning og klasserumskultur. Denne kommentar inviterer læseren ind i mindel af studierne, og vi starter med et tilbageblik fra praksis.

 

Asterisk 65, Grundskole, Ungdomsuddannelse, Mobning/trivsel, Undervisning