DPU

Vi må værne om specialpædagogisk viden

Stadig flere specialpædagogiske institutioner lukker og slukker, og med dem forsvinder vigtig specialpædagogisk viden. Folkeskolens mål om øget inklusion fordrer samarbejde med specialpædagogik, hvis ikke børnene skal blive de store tabere, mener Lotte Hedegaard-Sørensen.

01.09.2014 | Knud Holt Nielsen

Diversiteten i skolen er omfattende og mangesidig. Hvad stiller det af krav til undervisningen, at elever er meget forskellige? I samarbejde med forskningsafdelingen på professionshøjskolen UCC har jeg det seneste års tid arbejdet på et forskningsprojekt i folkeskolen med fokus på differentiering. Jeg har i mange år arbejdet med forskningsprojekter, der har haft fokus rettet mod lærernes praksis og måde at være professionelle på i undervisningssituationer.

Asterisk 71, Inklusion og specialpædagogik, Grundskole, Inklusion/specialpædagogik, Folkeskole, Didaktik, Ghetto, bande, marginalisering, radikalisering