DPU

Du er her: AU » Om AU » DPU » Aktuelt » Nyheder

Nyheder

29.04.2016 | Uddannelse

Fremtidens læring kobler teori med praktik

På kandidatuddannelsen i materiel kultur og didaktik på DPU, Aarhus Universitet, arbejdes der på at bygge bro mellem fag, professioner og institutioner. I år kan uddannelsen både fejre jubilæum og en fornyet interesse for de praktiske og æstetiske læreprocesser.

20.04.2016 | Forskning

DPU-forskere kritiserer lovforslag om grundskoleundervisning til udenlandske børn

Et nyt lovforslag om, hvordan kommunerne skal løse opgaven med at lave grundskoleundervisning til udenlandske børn og unge er uhensigtsmæssigt, mener en række forskere fra DPU, Aarhus Universitet.

11.04.2016 | Grundskole

Dansk skolehistorie kåret til årets historiske bog

Dansk skolehistorie er over en bred kam blevet rost for at være et både indholdsmæssigt og metodisk pionerværk. Nu modtager værket prisen for årets historiske bog fra af Dansk Historisk Fællesråd.

15.03.2016 | Forskning

Folkeskolen er på vej mod mere innovativ it

To års nye forsøg giver solid viden om, hvad der virker, når det gælder innovation og it i folkeskolen. Drømmen om at finde et enkelt effektivt redskab må vige til fordel for mere komplekse størrelser som samarbejde og samtænkning, viser forskning, som DPU, Aarhus Universitet, har deltaget i.

10.03.2016 | Forskning

Hvordan kan vi forebygge bandeinvolvering og radikalisering?

Nyudnævnt professor MSO ved DPU, Aarhus Universitet, Line Lerche Mørcks forskning tyder på, at fællesskaber er den bedste måde at forebygge radikalisering og involvering i bande- og rockermiljøer på. Det handler om at sætte bredt ind og forebygge marginalisering – men vi mangler stadig at få udviklet teorier og mere empirisk baseret viden om, hvad…

08.03.2016 | Forskning

Nyt Asterisk: Rustet til robusthed

Nære relationer, fællesskab og positive forventninger er med til at skabe robusthed hos børn. Resiliens er temaet i det nye Asterisk, hvor du kan læse om den nyeste forskning på området. Læs også om fremdriftsreformens konsekvenser for studerende og mødet mellem en rocker og en forsker.

Uffe Jankvist

03.03.2016 | Grundskole

Elevers skæve opfattelser af matematik skal ændres

Matematik – det er da kedeligt og svært. Sådan har generationer af skole-og gymnasieelever haft det med ligninger, funktioner og brøker. Men ved at inddrage matematikkens levende historie i undervisningen, kan lærerne ændre elevernes opfattelse af faget, lyder det fra Uffe Thomas Jankvist, der netop er blevet udnævnt til professor MSO i…

02.03.2016 | Folkeskole

Aarhus Universitet inviterer til samarbejde om uddannelsesforskning

Landets største institution for uddannelsesforskning og landets største professionshøjskole stiller sig i spidsen for en national forsknings- og udviklingsindsats til gavn for dagtilbud og skole. Aarhus Universitet åbner nyt Nationalt Center for Skoleforskning sammen med VIA University College.

02.03.2016 | Uddannelsespolitik,samfund/samtid

Studiereform giver mindre fordybelse og erfaring

Fremdriftsreformen skulle have været en gulerod for at lokke landets universitetsstuderende hurtigere i mål – men i stedet er den blevet en pisk, der jager dem igennem studierne uden nok udbytte. Mere stress og frafald og mindre læring, motivation og studieglæde er, hvad landet studerende forventer sig af fremtiden. Det viser en ny undersøgelse…

26.02.2016 | Grundskole

Turboforløb kan gøre danske elever uddannelsesparate

En uge eller to med intensiv læring langt væk fra hverdagen kan være med til at styrke skoleelevers udvikling. Det viser en ny gennemgang af forskningen på området.

Viser resultater 11 til 20 ud af 992

Forrige 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Næste