DPU

Nyheder

24.11.2016 | Grundskole

Kommunalt selvstyre afskaffes i de nordiske skoler

Kommunernes muligheder for at forme de lokale skoler forringes i de nordiske lande. Stærkere statslig detailstyring betyder, at det kommunale demokrati reduceres til budgetadministration. Det fortæller forsker bag en ny sammenlignende undersøgelse af kommunale skoleledere i de nordiske lande.

14.11.2016 | Grundskole

Ny viden om robotter i skolen

En ny undersøgelse fra DPU, Aarhus Universitet, viser, at skoler investerer i ny robotteknologi, men ikke nok i de fagprofessionelles møde med de nye teknologier.

09.11.2016 | Videregående uddannelse

DPU etablerer nyt center for Higher Education Futures

Universiteternes vilkår og hverdag er under hastig forandring, og fremtiden for de videregående uddannelser påkalder sig stor interesse: Hvordan bliver det at studere og forske fremover? Hvordan skal vi indrette universiteterne som institution? DPU, Aarhus Universitet etablerer nu Centre for Higher Education Futures, der med forskningsviden skal…

01.11.2016 | Videregående uddannelse

Ny rapport peger på didaktiske spændingsfelter i universitetsundervisningen

En forskergruppe fra Aarhus Universitet har netop udgivet rapporten Navigating in Higher Education (NiHE), der undersøger, hvordan både undervisere og studerende oplever undervisningen. Rapporten fremhæver forskellige didaktiske spændinger, som studerende og undervisere bør diskutere med henblik på at øge kvaliteten i undervisningen.

27.10.2016 | Socialpædagogik

Undervisning kan ikke erstatte ledelse i fængslerne

Der arbejdes løbende for at udvikle de danske fængsler. DPU, Aarhus Universitet har netop offentliggjort en rapport til Kriminalforsorgen om projektet ”Samarbejdskultur i fængsler”. Projektet havde fokus på undervisning og på at skabe forbedringer gennem læring. Intentionerne bag projektet er gode, men det risikerer at få en meget kort levetid,…

12.10.2016 | Videnudveksling

21st Century Skills: Asien og Europa kan lære af hinanden

Godt 120 deltagere fra 30 lande diskuterede livslang læring og fremtidens kompetencer på DPU, Aarhus Universitet, under konferencen ’21st Century Skills’. Her blev det slået fast, at uddannelsessystemer verden over skal skole studerende til at lære hele livet igennem.

04.10.2016 | Forskning

DPU-forskere skal undersøge sorgens kultur

Sorgens kultur skal under lup i et nyt forskningssamarbejde, hvor forskere fra DPU vil se nærmere på sorgprocesser hos børn og unge.

22.09.2016 | Forskning

Pokémon GO rammer den rigtige cocktail

Pokémon GO hitter i Danmark. Andreas Lieberoth, adjunkt ved DPU, Aarhus Universitet, forsker i spilpsykologi og forklarer, hvorfor spillet er blevet så populært blandt både børn og voksne.

20.09.2016 | Test, evaluering, karakterer, måling

10 år med nationale test – og fortsat plads til forbedring

I sidste uge kom de nationale test i folkeskolen igen i fokus. Fire forskere fra DPU sad med i det panel, der i en åben høring i Folketinget skulle gøre politikerne klogere på styrker og svagheder ved de nationale test. Dagen før viste en ny undersøgelse fra DPU, Aarhus Universitet, at lærere og skoleledere savner tilstrækkelig viden til at…

14.09.2016 | Læreruddannelse/profession

Mobbeindsatser kan gøre ondt værre

En række af de redskaber, der bruges overfor mobning, kan virke stik imod hensigten. Det viser en ny ph.d. afhandling fra DPU. Forfatteren Stine Kaplan Jørgensen peger på, at der er brug for et kritisk blik på principperne bag skolers mobbeinterventioner og efterlyser et væsentligt uddannelsesløft af lærerne.

Viser resultater 11 til 20 ud af 1021

Forrige 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Næste