DPU

Nyheder

20.03.2017 |

Turbolæring kræver opfølgning

Drenge, der har været igennem intensive læringsforløb på Drengeakademiet, oplever umiddelbart faglig og personlig succes. Men hvis ikke de bliver holdt fast på læringssporet, når de er tilbage i de vante rammer, så taber man dem nemt igen. Derfor er opfølgning afgørende, hvis turbolæring skal virke på den lange bane. Det viser en ny rapport fra…

15.03.2017 |

Stærkere koordination af uddannelsesforskning vil styrke lærere og pædagogers dømmekraft

Aldrig er der blevet forsket mere i pædagogik og uddannelse end i dag. Men hvordan organiserer og omsætter vi al denne forskning, så den bedst muligt styrker lærere og pædagogers professionelle dømmekraft i klasselokalet og i børnehaven? Det er temaet i en ny antologi om evidens og dømmekraft i undervisning og pædagogisk arbejde.

10.03.2017 |

Asterisk Live om radikalisering

Radikalisering er kommet på dagsordenen og kobles i dag meget tæt til terrorisme. Men hvad er radikalisering egentlig, hvordan får det grobund og hvad kan vi gøre for at forebygge modkultur og vrede i samfundet? De spørgsmål inviterede magasinet Asterisk tre eksperter til at drøfte live på scenen i København og Aarhus. Se oplæg fra…

Digital dannelse skal integreres i alle fag i skolen

07.03.2017 |

Digital dannelse skal på skoleskemaet

Digital dannelse er en opgave for skolen, men det kræver løbende diskussioner og udviklingsforløb, der klæder lærerne på til udfordringen. Det mener professor MSO Jeppe Bundsgaard fra DPU, Aarhus Universitet, der er aktuel med en ny bog om digital dannelse i skolen henvendt til lærere og pædagoger.

06.03.2017 |

Nyt Asterisk: På sporet af en profession

Asterisk bringer dig denne gang tæt på lærerens nye rolle. Vi søger svar på, om lærerne har mistet autonomi, eller om de har fået styrket deres faglighed og er kommet nærmere den virkelighed, de underviser i.

03.03.2017 |

Socialt udsatte børn og unge lærer mere, når forældrene er involveret

Forældresamarbejde i dagtilbud, på skoler og i hjemmet øger socialt udsatte børn og unges læring, udvikling og trivsel. Det viser en ny forskningskortlægning fra DPU, Aarhus Universitet.

Viser resultater 13 til 18 ud af 1041

Forrige 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Næste