DPU

Nyheder

13.09.2016 | Grundskole

Lærere oplever ikke nationale test som et brugbart redskab

For meget test-rettet undervisning og pres på især fagligt svage elever og for lidt viden om, hvordan testresultater skal fortolkes. En ny undersøgelse af nationale test i de danske skoler tegner et billede af et redskab, der ikke fungerer i praksis.

06.09.2016 | Barndom, ungdom og institution

Nyt Asterisk: Læring 24/7 – Fritid i forandring

Det nye nummer af Asterisk handler om læringslivets udvidede åbningstider, og hvad det betyder for børn og unges fritid.

05.09.2016 | Videregående uddannelse

København-erklæring vil sætte dagsorden for fremtidens universitet

Universiteterne undergår massive forandringer i den moderne vidensøkonomi. En række internationale forskere har netop offentliggjort en København-erklæring med seks grundlæggende principper for fremtidens universitet. Erklæringen udspringer af forskningsprojektet UNIKE, der med DPU, Aarhus Universitet i spidsen har undersøgt universiteternes…

01.09.2016 | Førskole

Store udsving i kvaliteten i danske børnehaver

Der kan være stor forskel på den pædagogiske kvalitet i vores dagtilbud. Og når kvaliteten ligger i den lave ende, går det især ud over drenge, minoritetssprogede børn og børn med lav social status, viser en ny rapport fra DPU, Aarhus Universitet.

30.08.2016 | Uddannelse

Lad os udnytte, at vi har lært noget

208 nye mastere – eller mestre, som de blev kaldt ved dimissionen på campus Emdrup – har DPU sendt ud i verden ved vintereksamen 2015/16 og sommereksamen 2016. Nu venter en ny opgave: at udnytte det, vi har lært, som en af de nye mestre sagde i sin tale til sine meddimittender.

26.08.2016 | Uddannelse

DPU byder velkommen til 1300 nye studerende

Godt 1300 gik i den forløbne uge i gang med at studere pædagogik og uddannelse på DPU, Aarhus Universitet på Campus Emdrup i København og Campus Aarhus.

22.08.2016 | Grundskole

Klassen præger karaktererne

Lærerfravær og disciplin i klassen er udslagsgivende faktorer, når man vil forstå, hvorfor nogle klasser klarer sig dårligere end andre på den samme skole. Det viser en ny københavnsk undersøgelse lavet af DPU, Aarhus Universitet.

Præsentation af Nationalt Center for Skoleforskning ved centerleder Lars Qvortrup 
Institutleder Claus Holm, DPU, og forskningschef, VIA UC, Andreas Rasch-Christensen byder velkommen til åbningsseminaret
Reception i foyeren på AIAS (Aarhus Institute of Advanced Studies)

19.08.2016 | Ceremoni / åbning

Kræfterne samles for at styrke dansk forskning i dagtilbud og skole

Med Nationalt Center for Skoleforskning skal der bygges bro mellem DPU, Aarhus Universitet og VIA UC. Samtidig skal samarbejdet styrkes med de lærere, pædagoger og ledere, der arbejder med børns læring i praksis. Det er nogle af de ambitioner for centeret, der blev præsenteret ved åbningsseminaret den 18. august 2016.

03.08.2016 | Førskole

11 lande i Europa i samarbejde om bedre kvalitet i dagtilbud

I Danmark går så godt som alle børn i vuggestue, børnehave eller dagpleje, og vi har både fokus på læring og børns trivsel og alsidige udvikling. Hvordan kan det danske helhedssyn på børnene inspirere andre europæiske lande? Og hvad kan vi omvendt lære af dem? Forskere fra Aarhus Universitet med DPU i spidsen deltager sammen med 11 europæiske…

27.06.2016 | Forskning

Ny e-bog: Læreplaner i dagtilbud

Et flertal af pædagoger oplever, at læreplaner spiller en afgørende rolle for måden, de er sammen med børnene på. En ny undersøgelse fra DPU, Aarhus Universitet, der gør status over de første ti år med læreplaner, er nu tilgængelig som e-bog.

Viser resultater 21 til 30 ud af 1021

Forrige 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Næste