DPU

Du er her: AU » Om AU » DPU » Aktuelt » Nyheder

Nyheder

Uffe Jankvist

03.03.2016 | Grundskole

Elevers skæve opfattelser af matematik skal ændres

Matematik – det er da kedeligt og svært. Sådan har generationer af skole-og gymnasieelever haft det med ligninger, funktioner og brøker. Men ved at inddrage matematikkens levende historie i undervisningen, kan lærerne ændre elevernes opfattelse af faget, lyder det fra Uffe Thomas Jankvist, der netop er blevet udnævnt til professor MSO i…

02.03.2016 | Folkeskole

Aarhus Universitet inviterer til samarbejde om uddannelsesforskning

Landets største institution for uddannelsesforskning og landets største professionshøjskole stiller sig i spidsen for en national forsknings- og udviklingsindsats til gavn for dagtilbud og skole. Aarhus Universitet åbner nyt Nationalt Center for Skoleforskning sammen med VIA University College.

02.03.2016 | Uddannelsespolitik,samfund/samtid

Studiereform giver mindre fordybelse og erfaring

Fremdriftsreformen skulle have været en gulerod for at lokke landets universitetsstuderende hurtigere i mål – men i stedet er den blevet en pisk, der jager dem igennem studierne uden nok udbytte. Mere stress og frafald og mindre læring, motivation og studieglæde er, hvad landet studerende forventer sig af fremtiden. Det viser en ny undersøgelse…

26.02.2016 | Grundskole

Turboforløb kan gøre danske elever uddannelsesparate

En uge eller to med intensiv læring langt væk fra hverdagen kan være med til at styrke skoleelevers udvikling. Det viser en ny gennemgang af forskningen på området.

18.02.2016 | Flow, positiv psykologi

Trivsel kan blive et tyranni

Voksende krav til skolen om bedre trivsel for eleverne kan ende som et velment tyranni, hvor den enkelte presses til at være positiv. Vi skal huske at rette blikket mod de institutionelle rammer og den daglige praksis, fortæller nyudnævnt professor ved DPU, Aarhus Universitet, Venka Simovska.

15.02.2016 | Asterisk

Asterisk Live – skal vi dumpe karaktererne?

Fremtidens arbejdsmarked efterspørger ikke 12-tals-piger og -drenge. Det væsentlige bliver ikke, om man kan gøre det, der forventes, men om man formår at være kreativ og innovativ i sine løsninger på problemer. Sådan lød fremtidsdiagnosen ved Asterisk Live, der denne gang inviterede til en debat om karakterer.

11.02.2016 | Forskning

Hvad skaber ulighed i uddannelsessystemet?

Antallet af folk med videregående uddannelser er steget drastisk, men vi ved slet ikke nok om, hvad der betyder noget for unges vej videre i uddannelsessystemet, lyder det fra David Reimer, der netop er blevet udnævnt til professor MSO på DPU, Aarhus Universitet. Han skal blandt andet undersøge, hvad køn, skolekultur og geografi betyder for…

27.01.2016 | Bevillinger

Millionbevilling til forskning i kommunikationsteknologi til unge med handicap

Hvordan kan teknologi understøtte unge med et handicap, der gør dem afhængige af kommunikationshjælpemidler? Det bliver fokus i et nyt DPU-forskningsprojekt, som netop har modtaget en NOVA-bevilling fra Aarhus Universitets Forskningsfond.

25.01.2016 | Videnudveksling

Pædagoger i skolen kan styrke børns læring

Pædagoger kan bidrage mere direkte til læringen i skolen, hvis lærere og pædagoger sammen udvikler en ny fælles didaktik og et fælles læringssyn, mener professor Stig Broström fra DPU, Aarhus Universitet.

Nudging skal holdes langt væk fra børn, for det giver dem ikke kritisk bevidsthed om mad, mener Karen Wistoft, professor MSO i sundhedspædagogik ved DPU, Aarhus Universitet.

21.01.2016 | Familie, opdragelse, hverdagsliv

Børn skal ikke styres til at spise sundt

’Nudging’ kan ikke lære børn om sunde madvaner, viser ny forskning fra DPU, Aarhus Universitet. Forældre skal skrue ned for styringen og op for læringen, hvis deres børn skal udvikle en kritisk bevidsthed om mad og sund levevis på sigt.

Viser resultater 21 til 30 ud af 996

Forrige 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Næste