Du er her: AU » Om AU » DPU » Aktuelt » Nyheder

Nyheder

30.11.2015 |

Sådan afleverer du bedst dit barn i vuggestuen

Det er ikke sjovt at aflevere et grædende barn til pædagogen. Men det gør kun ondt værre at gøre et stort nummer ud af det, viser nyt forskningsprojekt om de mindste børns trivsel og udvikling.

23.11.2015 |

Trivsel og faglighed kan ikke adskilles

Hvad skal der til for at kunne lave god undervisning i en kompleks skole? Ny ph.d. afhandling fra DPU, Aarhus Universitet viser, hvordan lærere, som formår at sætte det faglige i centrum for deres undervisning på en attraktiv måde, løfter skoleklasser fagligt og socialt på samme tid.

19.11.2015 |

Fremdriftsreform hindrer studerendes orientering mod arbejdsmarkedet

Med de nye krav i studiefremdriftsreformen bliver de studerende mindre orienterede mod arbejdsmarkedet, fordi de skærer ned på studierelevant arbejde og praktik. Desuden går der læring tabt, når de studerende vælger mindre krævende fag og studieretninger for at kunne gennemføre på normeret tid. Det viser en ny undersøgelse fra DPU, Aarhus…

11.11.2015 |

Dansk Clearinghouse for Uddannelsesforskning kortlægger børns tilegnelse af tredje sprog

Et nyt internationalt systematisk review indikerer, at elever, der starter på tilegnelsen af deres tredje sprog senere, opnår bedre sprogfærdighed i deres tredje sprog end de elever, der starter tidligere. Forskerne bag rapporten påpeger dog, at konklusionen næppe er så entydig. Mange faktorer spiller ind: f.eks. kognitiv modenhed,…

10.11.2015 |

De første kandidater i uddannelsesvidenskab klar til at rykke ud i vidensamfundet

Da DPU, Aarhus Universitet, for nylig fejrede årets færdiguddannede kandidater, var der for første gang cand. soc.’er i uddannelsesvidenskab med til dimissionsfesten. De 34 kandidater i uddannelsesvidenskab var med på det første hold, da DPU lancerede sin nye kandidatuddannelse i 2013, og de får en vigtig rolle i et vidensamfund, der bygger på…

09.11.2015 |

Unge søger fælleskaber i bander

Det er nødvendigt med en bredere og mere nuanceret indsats over for unge, der søger ind i bander. Det viser ny forskningsrapport fra DPU, Aarhus Universitet, som for første gang giver stemme til de unge selv – om deres opvækst og familiebaggrund og erfaringer med skolegang, arbejde og fritid.

02.11.2015 |

Forskere skal undersøge inklusion og eksklusion i folkeskolen

DPU, Aarhus Universitet har modtaget en bevilling på 5,6 mio. kr. fra Velux Fonden til et forskningsprojekt, der skal undersøge, hvordan både inklusions- og eksklusionsprocesser udfolder sig i folkeskolens fællesskaber.

DrengeAkademiets sommerskole giver skoletrætte drenge lyst til læring

24.10.2015 |

Turboforløb giver skoletrætte drenge mod på skolen

Ny forskning fra DPU, Aarhus Universitet viser, at effekten af turbolæringsforløb for skoletrætte drenge varer ved, når drengene er tilbage på hjemskolerne. De oplever nu succes i skolen og går i højere grad til skolearbejdet med vedholdenhed og optimisme.

08.10.2015 |

Asterisk Live om fremtidens kompetencer

Skal finansministeren og konkurrencestaten have indflydelse på, hvad vores børn og unge skal lære i skolen og på ungdomsuddannelserne? Det mener professor emeritus Knud Illeris ikke. Han satte scenen ved et fuldt booket Asterisk Live-arrangement om fremtidens kompetencer.

Micki Sonne Kaa Sunesen (yderst til højre i rækken) afventer sammen med de andre deltagere afgørelsen af Forskerfight 2015. Foto: Folkeuniversitetet i Aarhus (Martin Dam Kristensen)

29.09.2015 |

DPU-forsker fighter i formidling

DPU’s Micki Sonne Kaa Sunesen var fredag i Forskerfight med seks andre AU-forskere om at være den bedste formidler.

Viser resultater 21 til 30 ud af 982

Forrige 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Næste

Henvendelse om denne sides indhold: 
Revideret 29.04.2016