Du er her: AU » Om AU » Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU) » Aktuelt » Nyheder

Nyheder

21.01.2014 |

Efteruddannelse til lærere kan sikre bedre trivsel for alle børn

Elever med særlige behov mistrives oftere end deres klassekammerater. Ny forskningskortlægning fra Aarhus Universitet giver gode råd til, hvordan lærere kan styrke elevernes trivsel og selvværd. Efteruddannelse og tolærerordninger er del af løsningen, lyder det fra forskerne.

13.01.2014 |

Det er et værdifuldt slid at være søskende

Børn prioriterer højt at være søskende, men det er et slidsomt arbejde, især i skilsmissefamilier med flere hjem, mange søskenderelationer og forældre, der er ivrige efter at skabe søskendeskab mellem sammenbragte børn, viser ny forskning fra Aarhus Universitet.

08.01.2014 |

Frivillige er med til at løse Europas arbejdsløshedsproblemer

Et fælles europæisk udviklings- og forskningsprojekt inddrager frivilligt arbejde i indsatsen mod Europas arbejdsløshed. De gode erfaringer er nu samlet og skal formidles mellem landene. Aarhus Universitet leder og koordinerer projektet.

20.12.2013 |

Psykolog-autorisation kan ikke opnås på tre et halvt år

Aarhus Universitet har konkluderet, at universitetet ikke kan etablere et uddannelsesforløb på tre et halvt år i psykologi, der kan føre frem til autorisation som psykolog. Kandidatuddannelsen i pædagogisk psykologi giver mulighed for job i PPR uden autorisation.

17.12.2013 |

Forsker punkterer myten om umotiverede erhvervsskoleelever

Nyt ph.d.-projekt fra Aarhus Universitet dokumenterer, at eleverne på erhvervsuddannelserne fra start er motiverede og engagerede. Men der skal mere fokus på pædagogikken for at fastholde eleverne, lyder det fra forskeren, der selv lod sig indskrive på tømreruddannelsen.

13.12.2013 |

AU-forsker vinder pris for nytænkende uddannelsesforløb for matematiklærere

Australsk AU-forsker har netop modtaget en pris for et forskningsprojekt, der sætter fokus på samspillet mellem teori og praksis i uddannelsesforløb for matematiklærere.

09.12.2013 |

Pædagogisk kompetenceløft øger kvaliteten i dagtilbud

Målrettet pædagogisk indsats øger kvaliteten i dagtilbud, og det har positiv effekt på børns sociale kompetencer og trivsel. Det viser en ny rapport fra Aarhus Universitet, der sætter fokus på, hvordan kompetenceløft blandt pædagogisk personale kan styrke alle børns muligheder.

03.12.2013 |

PISA resultater: Danmark fastholder sit niveau

Danske skoleelever går tilbage i matematik i årets PISA-undersøgelse, men ligger fortsat en smule over det internationale gennemsnit. I læsning er det gået en anelse fremad. Samlet set ligger vi på samme niveau som ved sidste PISA-undersøgelse i 2009.

03.12.2013 |

Matematikvanskeligheder under lup

Matematiklærere og forskere fra hele Norden mødtes ved en tredages konference for at blive klogere på matematikvanskeligheder og hvilke indsatser der virker.

03.12.2013 |

Nyt Asterisk om håndværkets comeback

Erhvervsuddannelserne og de praktiske orienterede uddannelser har lidt et voldsomt prestigetab i det kreative vidensamfund, der snarere hylder ånden end hånden. Hvad kan vi gøre ved det? Står vi ved et vendepunkt?

Viser resultater 31 til 40 ud af 943

Forrige 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Næste

Henvendelse om denne sides indhold: 
Revideret 07.05.2015

Find DPU i Aarhus

Vis detaljeret kort
Campus Aarhus
Niels Juels Gade 84
bygning 2110
8200 Aarhus N
E: aarhus@dpu.dk

Find DPU i Emdrup

Vis detaljeret kort
Campus Emdrup
Tuborgvej 164
2400 København NV
T: 8715 0000 (Aarhus Universitets hovednummer)
E: edu@au.dk

Er du studerende?

Er du medarbejder?

Aarhus Universitet
Nordre Ringgade 1
8000 Aarhus C

E-mail: au@au.dk
Tlf: 8715 0000
Fax: 8715 0201

CVR-nr: 31119103
EAN-numre: www.au.dk/eannumre

AU på sociale medier:

© — Henvendelser til webredaktør

Cookies på au.dk