DPU

Du er her: AU » Om AU » DPU » Aktuelt » Nyheder

Nyheder

Claus Holm

25.09.2015 | Arts

Claus Holm ny institutleder på DPU

Efter en ansættelsesproces med dekanen på Faculty of Arts i spidsen er det besluttet at ansætte Claus Holm som ny institutleder på DPU - Danmarks Institut for Pædagogik og Uddannelse ved Aarhus Universitet.

Det nye Center for Daginstitutionsforskning åbner i dag d. 28. august 2015 og er fysisk placeret på RUC

28.08.2015 | Førskole

Nyt forskningscenter sætter daginstitutioner på dagsordenen

Center for Daginstitutionsforskning er et nyt forskningscenter, som skal skabe et stærkt, samlet og attraktivt forskningsmiljø med både nationalt og internationalt perspektiv.

Læreruddannere føler sig ikke klædt godt nok på til at imødekomme læreruddannelsesreformens undervisningskrav

27.08.2015 | Grundskole

Undervisere på læreruddannelsen efterlyser kompetenceløft

En ny undersøgelse fra DPU, Aarhus Universitet viser, at underviserne på læreruddannelsen har behov for at opkvalificere deres kompetencer, hvis de skal leve op til kravene i læreruddannelsesreformen. Undersøgelsen problematiserer den manglende opmærksomhed på kompetencebehov hos underviserne på læreruddannelsen.

24.08.2015 | Grundskole

Skolereform: Vi får lige en lufter og lidt flere sprællemænd

Hvordan ser skolereformen ud i børnehøjde? Hvordan forstås, mærkes og ses reformen hos de elever, som det hele drejer sig om. Det er blevet undersøgt i et forskningsprojekt fra DPU, og det er der nu kommet en film ud af.

12.08.2015 | Udgivelse

Lærerindsats nedbringer frafald på VUC

Ny rapport peger på, hvordan frafald kan nedbringes på VUC uddannelserne

04.08.2015 | Pædagogik, læring og filosofi

Ansigtsløs europæisk styring af de videregående uddannelser

Uden den store offentlige debat styrer Bologna-processen og EU udviklingen af de videregående uddannelser i Europa. Det sker gennem en veritabel eksplosion af standardisering og monitorering. Men de nye standarder er ikke bare redskaber for en national eller international ledelse af uddannelserne. Standarderne er selv blevet ledende – en…

22.06.2015 | EDU

Forskning på tre minutter

Kan man formidle kompliceret ungdomsforskning på bare tre minutter? Ja siger et nyoprettet netværk af forskere ved DPU, som går nye veje i forskningsformidlingen.

10.06.2015 | Pædagogik, læring og filosofi

Nyt Asterisk: Kan vi skabe vindere uden tabere?

Engang handlede lighed i uddannelse om at løfte arbejderklassen. I dag har vi rettet blikket mod det enkelte individs potentiale, og folkeskolens nye nationale mål understreger, at alle elever skal blive så dygtige som de kan. Magasinet Asterisk sætter i det nyeste nummer fokus på drømmen om lighed gennem uddannelse.

08.06.2015 | Forskning

Ny læringsmodel giver teknologiforståelse blandt lærere og sygeplejersker

Forskningsprojektet Technucation har siden 2011 forsket i teknologiforståelse i professionsuddannelserne, og projektet har udviklet et nyt undervisningsredskab til lærer- og sygeplejestuderende: TEKU-modellen. Effekterne af at anvende TEKU-modellen i relation til teknologiforståelse er blevet afprøvet i et RCT-lignende forsøg af Teknologisk…

07.05.2015 | Pædagogik, læring og filosofi

Ny Danmarkshistorie om pædagogprofessionen afdækker 200 års trekantsdrama mellem skole, hjem og børnehave

Danmarkshistorien har aldrig rigtig haft plads til de mindste børn. Det råder forskere fra Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU) nu bod på med tobindsværket ’Kamp og status’ og ’Kald og kundskab’, der for første gang systematisk fortæller historien om, hvordan nutidens daginstitutioner og den moderne pædagogprofession er blevet til - i nøje…

Viser resultater 41 til 50 ud af 992

Forrige 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Næste