DPU

Aarhus University Seal / Aarhus Universitets segl

Nyheder

08.02.2019 |

Asterisk Live: En dag i selskab med Grundtvig

Årets første Asterisk Live bød på tre forskellige blik på Grundtvig. Under overskriften: Grundtvig – hvad kan vi bruge ham til i dag? gik tre forskere efter tur på talerstolen og fremlagde deres blik på Grundtvig.

01.02.2019 |

Dokumentation til artikel om skoleforskning i Weekendavisen

For et år siden blev et antal forskere på DPU anmeldt for videnskabelig uredelighed i forbindelse med publikationer, som vedrørte folkeskoleområdet i almindelighed og folkeskolereformen i særdeleshed. Nævnet for Videnskabelig Uredelighed (Nævnet) har nu truffet afgørelse om anmeldelserne, og frifundet forskerne ved at afvise, at der er tale om…

28.01.2019 |

Fra problembarn til resurseperson: DPU-forskere i nyt samarbejde om forebyggende sociale indsatser

I Projekt Aktive Drenge på Nørrebro og Street Lab i Hillerød taler udsatte børn, unge og deres familier ikke om sig selv som udsatte. De afholder Nørrebroløb, fællesspisning og andre aktiviteter i tæt samarbejde med lokale ildsjæle og professionelle fra kommunen. I de næste tre år sker det sammen med forskere fra DPU, Aarhus Universitet, der med…

Eva Gulløv

23.01.2019 |

Ny professor MSO på DPU: Hold øje med børnene

Vi kan lære meget om både samfund og kultur ved at studere børn. Det fortæller Eva Gulløv, der er nytiltrådt professor MSO på DPU, Aarhus Universitet.

08.01.2019 |

Elevers sociale relationer vinder, når telefonerne bliver i tasken

Børns brug af mobiltelefoner i skolen er et af tidens mest omdiskuterede emner. En ny undersøgelse fra DPU, Aarhus Universitet af danske skolers mobilregler viser, at selvom de fleste skoler indfører reglerne for at mindske forstyrrelser i timerne, viser den største gevinst sig i elevernes sociale samvær. Undersøgelsen ’Skærm – skærm ikke?’…

07.01.2019 |

Samarbejdet mellem lærere og pædagoger hæmmes i skolen

Pædagoger skal være med til at give børn, som ikke klarer sig godt i skolen, et løft i deres trivsel og udvikling. Men på mange skoler kommer pædagogernes særlige faglighed slet ikke i spil. Strukturer, skolekulturer og manglende samarbejde spænder ben, så pædagogerne i stedet får rollen som hjælpelærere, påpeger forsker bag nyt forskningsprojekt…

Viser resultater 25 til 30 ud af 1170

Forrige 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Næste