Du er her: AU » Om AU » DPU » Aktuelt » Nyheder

Nyheder

10.03.2014 |

Intensivt læringsforløb løfter fagligt svage drenge

Et tre uger intensivt læringsforløb løfter fagligt udfordrede drenge med flere læringsår. Det viser en ny rapport fra Aarhus Universitet, der har evalueret effekten af LøkkeFondens DrengeAkademi.

10.03.2014 |

Skoler gør plads til flere sportstalenter

Skoler skal hjælpe med at udvikle flere idrætstalenter fra 7. klasse. Det er idéen bag eliteidrætsklasserne, men fungerer det for eleverne? Ja, lyder konklusionen i ny forskningsrapport, der viser, at eleverne klarer sig godt fagligt og sportsligt. Særligt drengene har høje sportslige ambitioner.

24.02.2014 |

Refleksion skaber sammenhæng mellem teori og praksis på professionsuddannelserne

En ny ph.d.- afhandling fra Aarhus Universitet undersøger, hvordan en række pædagogiske og didaktiske strategier kan skabe bedre sammenhæng mellem teori og praksis i professionsbacheloruddannelserne.

19.02.2014 |

Læseguides fremmer elevers læring

Med en læseguide får lærerne et redskab, der kan optimere elevernes læringsudbytte. Eleverne læser fagtekster fokuseret og tager aktivt del i undervisningen. Særlig god effekt har læseguiden for de fagligt svage elever.

13.02.2014 |

Teknologiudviklingen kalder på nye læringsteorier

Teknologien vender op og ned på vores vaner, uddannelsessystem og arbejdsliv. Hvilken betydning har det for os som mennesker? Ifølge den nyudnævnte professor ved Aarhus Universitet Cathrine Hasse kan de eksisterende læringsteorier ikke rumme de stadigt mere komplekse samspil mellem mennesker og teknologi. Udviklingen kalder på nye læringsteorier,…

03.02.2014 |

Kronprinsessen åbner skolens 200 års jubilæum

I 2014 er det 200 år siden, der blev indført undervisningspligt for alle børn i Danmark. Den 3. februar åbner jubilæets protektor, H.K.H. Kronprinsesse Mary, officielt dørene til et år med udstillinger, skolefester, Danmarks største morgensang, landsdækkende temauge på alle skoler og meget mere.

29.01.2014 |

Kommuner vil gøre skolebørn sunde – men indsatsen halter

Et stort flertal af danske kommuner vil gerne gøre en særlig indsats for at fremme skolebørns sundhed, men vejen fra hensigt til handling er lang. Det viser en ny landsdækkende undersøgelse, lavet af forskere fra Aarhus Universitet. De mange enkeltprojekter om kost og motion i skolerne bliver ikke omsat til varig læring, mener forskerne. I…

21.01.2014 |

Efteruddannelse til lærere kan sikre bedre trivsel for alle børn

Elever med særlige behov mistrives oftere end deres klassekammerater. Ny forskningskortlægning fra Aarhus Universitet giver gode råd til, hvordan lærere kan styrke elevernes trivsel og selvværd. Efteruddannelse og tolærerordninger er del af løsningen, lyder det fra forskerne.

13.01.2014 |

Det er et værdifuldt slid at være søskende

Børn prioriterer højt at være søskende, men det er et slidsomt arbejde, især i skilsmissefamilier med flere hjem, mange søskenderelationer og forældre, der er ivrige efter at skabe søskendeskab mellem sammenbragte børn, viser ny forskning fra Aarhus Universitet.

08.01.2014 |

Frivillige er med til at løse Europas arbejdsløshedsproblemer

Et fælles europæisk udviklings- og forskningsprojekt inddrager frivilligt arbejde i indsatsen mod Europas arbejdsløshed. De gode erfaringer er nu samlet og skal formidles mellem landene. Aarhus Universitet leder og koordinerer projektet.

Viser resultater 51 til 60 ud af 970

Forrige 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Næste

Henvendelse om denne sides indhold: 
Revideret 11.02.2016

Find DPU i Aarhus

Vis detaljeret kort
Campus Aarhus
Niels Juels Gade 84
bygning 2110
8200 Aarhus N
E: aarhus@dpu.dk

Find DPU i Emdrup

Vis detaljeret kort
Campus Emdrup
Tuborgvej 164
2400 København NV
T: 8715 0000 (Aarhus Universitets hovednummer)
E: edu@au.dk

CVR-nr: 31119103
EAN-nr: Se EAN-numre

Er du studerende?

Er du medarbejder?