DPU

Du er her: AU » Om AU » DPU » Aktuelt » Nyheder

Nyheder

10.06.2015 | Pædagogik, læring og filosofi

Nyt Asterisk: Kan vi skabe vindere uden tabere?

Engang handlede lighed i uddannelse om at løfte arbejderklassen. I dag har vi rettet blikket mod det enkelte individs potentiale, og folkeskolens nye nationale mål understreger, at alle elever skal blive så dygtige som de kan. Magasinet Asterisk sætter i det nyeste nummer fokus på drømmen om lighed gennem uddannelse.

08.06.2015 | Forskning

Ny læringsmodel giver teknologiforståelse blandt lærere og sygeplejersker

Forskningsprojektet Technucation har siden 2011 forsket i teknologiforståelse i professionsuddannelserne, og projektet har udviklet et nyt undervisningsredskab til lærer- og sygeplejestuderende: TEKU-modellen. Effekterne af at anvende TEKU-modellen i relation til teknologiforståelse er blevet afprøvet i et RCT-lignende forsøg af Teknologisk…

07.05.2015 | Pædagogik, læring og filosofi

Ny Danmarkshistorie om pædagogprofessionen afdækker 200 års trekantsdrama mellem skole, hjem og børnehave

Danmarkshistorien har aldrig rigtig haft plads til de mindste børn. Det råder forskere fra Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU) nu bod på med tobindsværket ’Kamp og status’ og ’Kald og kundskab’, der for første gang systematisk fortæller historien om, hvordan nutidens daginstitutioner og den moderne pædagogprofession er blevet til - i nøje…

04.05.2015 | Pædagogik, læring og filosofi

Nye pædagogiske anbefalinger skal styrke de erhvervsrettede voksenuddannelser

Hvad fremmer motivationen hos voksne, der tager en erhvervsuddannelse? Hvordan kan deres kompetencer inddrages i undervisningen? Hvad får dem til at deltage aktivt? Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU) har udarbejdet et pædagogisk inspirationsmateriale med praksis- og forskningsbaseret viden om voksenpædagogik.

02.03.2015 | EDU

Nyt Asterisk: Skal vi skrue op for kunst og kreativitet?

Magasinet Asterisk sætter i sit nye nummer fokus på de æstetiske læreprocesser. Fag som drama, billedkunst, musik og dans er blevet klemt i en stadig mere snæver læringsdagsorden, men nu er æstetiske læreprocesser i stigende grad på vej ind i varmen og med god grund.

26.02.2015 | Pædagogik, læring og filosofi

Store daginstitutioner giver bagslag for børns trivsel og udvikling

Bliver daginstitutioner for store, koster det i forhold til børnenes trivsel, læring og udvikling. Det viser en ny forskningsrapport fra Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU) ved Aarhus Universitet. Forskerne kan derfor ikke anbefale, at kommunerne opretter store daginstitutioner med 100 børn eller mere.

17.02.2015 | Forskning

Lærere og sygeplejersker skal have teknologiforståelse

Lærere og sygeplejersker står ofte rådvilde overfor nye teknologier. Selv om der investeres hundredevis af millioner i nye teknologier, så bliver medarbejderne ikke forberedt ordentlig på at skulle bruge dem i praksis.

04.02.2015 | Forskning

Speciel matematikindsats til både svage og stærke elever

I matematikundervisningen skal både de svage og de stærke elever udfordres og støttes, så de kan blive så gode til matematik som muligt. Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU), Aarhus Universitet og Metropol har derfor sat et projekt i gang, hvor udvalgte elever på 41 skoler i hele landet er blevet tilbudt undervisning ud fra en særlig tilgang.

Pædagoger og dagplejere formidlede i ord og billeder på konferencen, hvordan de har udviklet deres pædagogiske praksis som resultat af deres deltagelse i projekt Barnet i Centrum.

09.12.2014 | Videnudveksling

Selv små tiltag giver de mindste børn en bedre hverdag

En blidere vuggestuestart, øget nærvær i hverdagen og fleksibel brug af læreplaner var nogle af de emner, der var på dagsordenen ved en konference på Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU) den 3. december 2014. Her formidlede forskere, vuggestuepædagoger og dagplejere, hvad de har fået ud af at deltage i projektet Barnet i Centrum.

01.12.2014 | Konference

Tour de force i skolehistorie

Fredag d. 21. november 2014 blev fembindsværket Dansk Skolehistorie i 500 år præsenteret på en konference på Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU) i Emdrup. Forskerne bag projektet fremlagde fem års intensivt arbejde efterfulgt af oplæg og debat ved en række af skolens historiske vidner.

Viser resultater 51 til 60 ud af 995

Forrige 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Næste