DPU

Nyheder

22.09.2016 |

Pokémon GO rammer den rigtige cocktail

Pokémon GO hitter i Danmark. Andreas Lieberoth, adjunkt ved DPU, Aarhus Universitet, forsker i spilpsykologi og forklarer, hvorfor spillet er blevet så populært blandt både børn og voksne.

20.09.2016 |

10 år med nationale test – og fortsat plads til forbedring

I sidste uge kom de nationale test i folkeskolen igen i fokus. Fire forskere fra DPU sad med i det panel, der i en åben høring i Folketinget skulle gøre politikerne klogere på styrker og svagheder ved de nationale test. Dagen før viste en ny undersøgelse fra DPU, Aarhus Universitet, at lærere og skoleledere savner tilstrækkelig viden til at…

14.09.2016 |

Mobbeindsatser kan gøre ondt værre

En række af de redskaber, der bruges overfor mobning, kan virke stik imod hensigten. Det viser en ny ph.d. afhandling fra DPU. Forfatteren Stine Kaplan Jørgensen peger på, at der er brug for et kritisk blik på principperne bag skolers mobbeinterventioner og efterlyser et væsentligt uddannelsesløft af lærerne.

13.09.2016 |

Lærere oplever ikke nationale test som et brugbart redskab

For meget test-rettet undervisning og pres på især fagligt svage elever og for lidt viden om, hvordan testresultater skal fortolkes. En ny undersøgelse af nationale test i de danske skoler tegner et billede af et redskab, der ikke fungerer i praksis.

06.09.2016 |

Nyt Asterisk: Læring 24/7 – Fritid i forandring

Det nye nummer af Asterisk handler om læringslivets udvidede åbningstider, og hvad det betyder for børn og unges fritid.

05.09.2016 |

København-erklæring vil sætte dagsorden for fremtidens universitet

Universiteterne undergår massive forandringer i den moderne vidensøkonomi. En række internationale forskere har netop offentliggjort en København-erklæring med seks grundlæggende principper for fremtidens universitet. Erklæringen udspringer af forskningsprojektet UNIKE, der med DPU, Aarhus Universitet i spidsen har undersøgt universiteternes…

Viser resultater 37 til 42 ud af 1041

Forrige 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Næste