Du er her: AU » Om AU » Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU) » Aktuelt » Nyheder

Nyheder

19.03.2013 |

Efterskoler er et springbræt for ordblinde

Ordblindeefterskoler har succes med at lære ordblinde unge at læse. De bryder tabuet og styrker de unge både fagligt og socialt. Opskriften lyder bl.a. på lektiehjælp, it-redskaber og kompetente lærere. Det konkluderer en ny undersøgelse fra Aarhus Universitet.

18.03.2013 |

Danmark bør nærmere se på spanske erfaringer med frivilligt socialt arbejde

I Spanien satser regionale myndigheder på et tæt samarbejde med den frivillige sektor og opbygning af socioøkonomiske virksomheder for at komme ud af den økonomiske krise. Det er væsentlige erfaringer, som man med fordel kan overføre til Danmark, lyder det fra VERSO – Volunteers for European Employment.

13.03.2013 |

Konference om Sundhedspædagogik og sundhedsundervisning i skolen 10. oktober 2013

Forskningscenter for sundhedsfremmende og bæredygtig skoleudvikling organiserer konferencen sammen med KOSMOS, Det nationale videncenter for børn og unges sundhed, kost og motion.

04.03.2013 |

Trussel mod AU´s afdelinger på Tåsingegade var falsk alarm

Den skriftlige trussel mod bygningerne på Tåsingegade var falsk alarm. Det konkluderer Østjyllands Politi efter at have gennemsøgt hele området og bygningerne.

01.03.2013 |

Asterisk-debatmøde: Nyt nordisk fusionskøkken?

”Et fusionskøkken”. ”Et nyt nordisk Singapore”. ”Et hippie-projekt”. Det var nogle af betegnelserne, som regeringens forandringsprojekt Ny Nordisk Skole fik hæftet på sig, da omkring 250 deltagere den 25. februar var samlet til debatmøde i Festsalen på Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU), Aarhus Universitet.

27.02.2013 |

I særklasse – et historisk blik på utilpassede børn i skolen

I en ny skolehistorisk bog sætter forskere fra Aarhus Universitet fokus på, hvordan grundskolens form og indhold historisk har forholdt sig til de børn, der afviger fra normalen og derfor har svært ved at passe ind.

26.02.2013 |

Nyt forskningssamarbejde vil give de mindste bedre hverdag

Ni ud af ti danske børn under tre år tilbringer lige så mange timer i et dagtilbud som deres far og mor gør på arbejde. Hvad betyder det for børnene? Og hvad kan vi gøre for, at børnenes arbejdsuge på 37 timer styrker deres udvikling? Forskere, kommuner, pædagoger og dagplejere sætter i fællesskab barnet i centrum i et aktionsforskningsprojekt,…

14.02.2013 |

Stærke fællesskaber giver mindre mobning

Mobbeforekomster og klassekultur, digital mobning, voldelige computerspil samt forældre- og lærerpositioner i mobning. Det var nogle af de emner, der var oppe på konferencen – Mobning gentænkt. Forskernes hovedbudskab lød: Jo stærkere fællesskab, jo mindre mobning.

06.02.2013 |

Asterisk-debat: Ja eller nej til iPads?

Skal vi skærme børnene i dagtilbud og skole? Et veloplagt publikum stillede skarpe spørgsmål til to førende forskere i it-didaktik og medieleg, da magasinet Asterisk inviterede til debat om børn og nye medier i Stakladen på Aarhus Universitet.

30.01.2013 |

”Hvordan kom I på internettet, før der var computere?”

Identitet, unges selv-verden og transformativ læring blev flittigt debatteret, da tre førende danske og internationale læringsteoretikere trak fuldt hus til stor konference om ’Transformativ læring og identitet’ på Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU), Aarhus Universitet. Læs om konferencen og se eller gense indlæg fra Knud Illeris, Thomas…

Viser resultater 61 til 70 ud af 937

Forrige 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Næste

Henvendelse om denne sides indhold: 
Revideret 11.12.2014

Find DPU i Aarhus

Vis detaljeret kort
Campus Aarhus
Niels Juels Gade 84
bygning 2110
8200 Aarhus N
E: aarhus@dpu.dk

Find DPU i Emdrup

Vis detaljeret kort
Campus Emdrup
Tuborgvej 164
2400 København NV
T: 8715 0000 (Aarhus Universitets hovednummer)
E: edu@au.dk

Er du studerende?

Er du medarbejder?

Aarhus Universitet
Nordre Ringgade 1
8000 Aarhus C

E-mail: au@au.dk
Tlf: 8715 0000
Fax: 8715 0201

CVR-nr: 31119103
EAN-numre: www.au.dk/eannumre

AU på sociale medier
Facebook
LinkedIn
Twitter
YouTube

© — Henvendelser til webredaktør

Cookies på au.dk