DPU

Nyheder

25.01.2016 | Videnudveksling

Pædagoger i skolen kan styrke børns læring

Pædagoger kan bidrage mere direkte til læringen i skolen, hvis lærere og pædagoger sammen udvikler en ny fælles didaktik og et fælles læringssyn, mener professor Stig Broström fra DPU, Aarhus Universitet.

Nudging skal holdes langt væk fra børn, for det giver dem ikke kritisk bevidsthed om mad, mener Karen Wistoft, professor MSO i sundhedspædagogik ved DPU, Aarhus Universitet.

21.01.2016 | Familie, opdragelse, hverdagsliv

Børn skal ikke styres til at spise sundt

’Nudging’ kan ikke lære børn om sunde madvaner, viser ny forskning fra DPU, Aarhus Universitet. Forældre skal skrue ned for styringen og op for læringen, hvis deres børn skal udvikle en kritisk bevidsthed om mad og sund levevis på sigt.

En norsk rapport peger på, at fremtidens skole både skal lære eleverne mere i det enkelte fag – og mere om at lære, kommunikere, samarbejde, deltage, udforske og skabe.

11.01.2016 | Skolereform

Skoleprofessor: Den danske folkeskole skal lære af Norge

Nutidens diskussion om folkeskolen foregår på fortidens præmisser, mener professor Jens Rasmussen fra DPU, Aarhus Universitet. Hvis elever skal rustes til fremtiden, bør danske politikere tænke og handle mere fremsynet, som man gør i Norge.

I Finland er sammenkoblingen af forskning, uddannelse og undervisning indlejret i det pædagogiske felt, og forskningsorientering er en naturlig del af læreres kernefaglighed.

04.01.2016 | Uddannelsespolitik,samfund/samtid

Finland kan vise vejen for den danske læreruddannelse

Den finske læreruddannelse sikrer sammenhæng mellem forskning, uddannelse og undervisning i grundskolen, og uddannelsen er derfor et forbillede for den danske læreruddannelse, mener lektor ved DPU, Aarhus Universitet Frans Ørsted Andersen. Han har undersøgt, hvad der ligger til grund for finnernes succes med at sikre kvalitet i grundskolen og på…

En gruppe forskere fra DPU, Aarhus Universitet har udviklet en screeningsmodel til at teste dagplejere og pædagoger for empati i ansættelsessamtalen.

03.01.2016 | Pædagoguddannelse/profession

Nyt screeningsværktøj tester pædagogers empati

Er du empatisk nok til at arbejde med børn? En gruppe forskere ved DPU, Aarhus Universitet har udviklet en screeningsmodel, der skal forbedre rekrutteringsprocessen, så kun de bedste pædagoger bliver ansat i daginstitutionerne.

07.12.2015 | Grundskole

Nye rapporter giver status på inklusion

Igennem de seneste tre år har Dokumentationsprojektet fulgt udviklingen i inklusionen i tolv kommuner. Nu foreligger de afsluttende rapporter, der peger på, at det går den rigtige vej med inklusionen, men at der fortsat er udfordringer på skolerne.

30.11.2015 | Førskole

Sådan afleverer du bedst dit barn i vuggestuen

Det er ikke sjovt at aflevere et grædende barn til pædagogen. Men det gør kun ondt værre at gøre et stort nummer ud af det, viser nyt forskningsprojekt om de mindste børns trivsel og udvikling.

23.11.2015 | Grundskole

Trivsel og faglighed kan ikke adskilles

Hvad skal der til for at kunne lave god undervisning i en kompleks skole? Ny ph.d. afhandling fra DPU, Aarhus Universitet viser, hvordan lærere, som formår at sætte det faglige i centrum for deres undervisning på en attraktiv måde, løfter skoleklasser fagligt og socialt på samme tid.

19.11.2015 | Videregående uddannelse

Fremdriftsreform hindrer studerendes orientering mod arbejdsmarkedet

Med de nye krav i studiefremdriftsreformen bliver de studerende mindre orienterede mod arbejdsmarkedet, fordi de skærer ned på studierelevant arbejde og praktik. Desuden går der læring tabt, når de studerende vælger mindre krævende fag og studieretninger for at kunne gennemføre på normeret tid. Det viser en ny undersøgelse fra DPU, Aarhus…

11.11.2015 | Didaktik

Dansk Clearinghouse for Uddannelsesforskning kortlægger børns tilegnelse af tredje sprog

Et nyt internationalt systematisk review indikerer, at elever, der starter på tilegnelsen af deres tredje sprog senere, opnår bedre sprogfærdighed i deres tredje sprog end de elever, der starter tidligere. Forskerne bag rapporten påpeger dog, at konklusionen næppe er så entydig. Mange faktorer spiller ind: f.eks. kognitiv modenhed,…

Viser resultater 61 til 70 ud af 1028

Forrige 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Næste