Du er her: AU » Om AU » DPU » Aktuelt » Nyheder

Nyheder

En gruppe forskere fra hele verden mødes til et tredages-seminar om robotter, læring, kultur og etik d. 25., 26. og 27. marts.

19.03.2014 |

Forskere bringer læring, etik og kultur til robotforskningen

Hvordan interagerer mennesker med robotter, hvilke betydninger får det for vores menneskelige relationer, og hvilke læreprocesser sætter det i gang? Disse spørgsmål er i fokus, når en gruppe forskere fra hele verden mødes til et tredages-seminar 25., 26. og 27. marts.

11.03.2014 |

Asterisk Live: Erhvervsuddannelserne til debat

Er adgangskrav en god idé? Gør erhvervsuddannelsesreformen en forskel? Det var nogle af spørgsmålene som et engageret panel og publikum tog fat på til Asterisk Live om erhvervsuddannelsernes fremtid, hvor forfatter og politiker Mattias Tesfaye sluttede af med at gøre erhvervsuddannelserne til sin mærkesag.

10.03.2014 |

Intensivt læringsforløb løfter fagligt svage drenge

Et tre uger intensivt læringsforløb løfter fagligt udfordrede drenge med flere læringsår. Det viser en ny rapport fra Aarhus Universitet, der har evalueret effekten af LøkkeFondens DrengeAkademi.

Ny forskningsrapport viser succes med idrætsklasser. Eleverne trives og præsterer godt - både sportsligt og i skolen.

10.03.2014 |

Skoler gør plads til flere sportstalenter

Skoler skal hjælpe med at udvikle flere idrætstalenter fra 7. klasse. Det er idéen bag eliteidrætsklasserne, men fungerer det for eleverne? Ja, lyder konklusionen i ny forskningsrapport, der viser, at eleverne klarer sig godt fagligt og sportsligt. Særligt drengene har høje sportslige ambitioner.

Ny ph.d.-afhandling fra AU dokumenterer hvilke pædagogiske og didaktiske tiltag og metoder, der øger koblingen mellem teori og praksis på professionsbacheloruddannelserne.

24.02.2014 |

Refleksion skaber sammenhæng mellem teori og praksis på professionsuddannelserne

En ny ph.d.- afhandling fra Aarhus Universitet undersøger, hvordan en række pædagogiske og didaktiske strategier kan skabe bedre sammenhæng mellem teori og praksis i professionsbacheloruddannelserne.

Lærere, der bruger læseguides i undervisningen, sikrer eleverne en mere fokuseret læsning af fagtekster, og dermed stiger elevernes læringsudbytte.

19.02.2014 |

Læseguides fremmer elevers læring

Med en læseguide får lærerne et redskab, der kan optimere elevernes læringsudbytte. Eleverne læser fagtekster fokuseret og tager aktivt del i undervisningen. Særlig god effekt har læseguiden for de fagligt svage elever.

Cathrine Hasse er netop blevet udnævnt til professor på Aarhus Universitet. Torsdag d. 20. februar holder hun sin tiltrædelsesforelæsning om posthumane læreprocesser i en verden, hvor teknologien spiller en stadig større rolle.

13.02.2014 |

Teknologiudviklingen kalder på nye læringsteorier

Teknologien vender op og ned på vores vaner, uddannelsessystem og arbejdsliv. Hvilken betydning har det for os som mennesker? Ifølge den nyudnævnte professor ved Aarhus Universitet Cathrine Hasse kan de eksisterende læringsteorier ikke rumme de stadigt mere komplekse samspil mellem mennesker og teknologi. Udviklingen kalder på nye læringsteorier,…

Skolen fejrer i år, at det er  200 år siden, alle børn fik ret til undervisning.

03.02.2014 |

Kronprinsessen åbner skolens 200 års jubilæum

I 2014 er det 200 år siden, der blev indført undervisningspligt for alle børn i Danmark. Den 3. februar åbner jubilæets protektor, H.K.H. Kronprinsesse Mary, officielt dørene til et år med udstillinger, skolefester, Danmarks største morgensang, landsdækkende temauge på alle skoler og meget mere.

29.01.2014 |

Kommuner vil gøre skolebørn sunde – men indsatsen halter

Et stort flertal af danske kommuner vil gerne gøre en særlig indsats for at fremme skolebørns sundhed, men vejen fra hensigt til handling er lang. Det viser en ny landsdækkende undersøgelse, lavet af forskere fra Aarhus Universitet. De mange enkeltprojekter om kost og motion i skolerne bliver ikke omsat til varig læring, mener forskerne. I…

Efteruddannelse og tolærerordninger kan øge trivslen hos børn med særlige behov i den almindelige skole. Det viser en ny kortlægning fra Dansk Clearinghouse for Uddannelsesforskning, Aarhus Universitet.

21.01.2014 |

Efteruddannelse til lærere kan sikre bedre trivsel for alle børn

Elever med særlige behov mistrives oftere end deres klassekammerater. Ny forskningskortlægning fra Aarhus Universitet giver gode råd til, hvordan lærere kan styrke elevernes trivsel og selvværd. Efteruddannelse og tolærerordninger er del af løsningen, lyder det fra forskerne.

Viser resultater 61 til 70 ud af 982

Forrige 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Næste

Henvendelse om denne sides indhold: 
Revideret 29.04.2016