DPU

Nyheder

DrengeAkademiets sommerskole giver skoletrætte drenge lyst til læring

24.10.2015 | Grundskole

Turboforløb giver skoletrætte drenge mod på skolen

Ny forskning fra DPU, Aarhus Universitet viser, at effekten af turbolæringsforløb for skoletrætte drenge varer ved, når drengene er tilbage på hjemskolerne. De oplever nu succes i skolen og går i højere grad til skolearbejdet med vedholdenhed og optimisme.

08.10.2015 | Asterisk

Asterisk Live om fremtidens kompetencer

Skal finansministeren og konkurrencestaten have indflydelse på, hvad vores børn og unge skal lære i skolen og på ungdomsuddannelserne? Det mener professor emeritus Knud Illeris ikke. Han satte scenen ved et fuldt booket Asterisk Live-arrangement om fremtidens kompetencer.

Micki Sonne Kaa Sunesen (yderst til højre i rækken) afventer sammen med de andre deltagere afgørelsen af Forskerfight 2015. Foto: Folkeuniversitetet i Aarhus (Martin Dam Kristensen)

29.09.2015 | 1:DPU

DPU-forsker fighter i formidling

DPU’s Micki Sonne Kaa Sunesen var fredag i Forskerfight med seks andre AU-forskere om at være den bedste formidler.

Claus Holm

25.09.2015 | Arts

Claus Holm ny institutleder på DPU

Efter en ansættelsesproces med dekanen på Faculty of Arts i spidsen er det besluttet at ansætte Claus Holm som ny institutleder på DPU - Danmarks Institut for Pædagogik og Uddannelse ved Aarhus Universitet.

Det nye Center for Daginstitutionsforskning åbner i dag d. 28. august 2015 og er fysisk placeret på RUC

28.08.2015 | Førskole

Nyt forskningscenter sætter daginstitutioner på dagsordenen

Center for Daginstitutionsforskning er et nyt forskningscenter, som skal skabe et stærkt, samlet og attraktivt forskningsmiljø med både nationalt og internationalt perspektiv.

Læreruddannere føler sig ikke klædt godt nok på til at imødekomme læreruddannelsesreformens undervisningskrav

27.08.2015 | Grundskole

Undervisere på læreruddannelsen efterlyser kompetenceløft

En ny undersøgelse fra DPU, Aarhus Universitet viser, at underviserne på læreruddannelsen har behov for at opkvalificere deres kompetencer, hvis de skal leve op til kravene i læreruddannelsesreformen. Undersøgelsen problematiserer den manglende opmærksomhed på kompetencebehov hos underviserne på læreruddannelsen.

24.08.2015 | Grundskole

Skolereform: Vi får lige en lufter og lidt flere sprællemænd

Hvordan ser skolereformen ud i børnehøjde? Hvordan forstås, mærkes og ses reformen hos de elever, som det hele drejer sig om. Det er blevet undersøgt i et forskningsprojekt fra DPU, og det er der nu kommet en film ud af.

12.08.2015 | Udgivelse

Lærerindsats nedbringer frafald på VUC

Ny rapport peger på, hvordan frafald kan nedbringes på VUC uddannelserne

04.08.2015 | Pædagogik, læring og filosofi

Ansigtsløs europæisk styring af de videregående uddannelser

Uden den store offentlige debat styrer Bologna-processen og EU udviklingen af de videregående uddannelser i Europa. Det sker gennem en veritabel eksplosion af standardisering og monitorering. Men de nye standarder er ikke bare redskaber for en national eller international ledelse af uddannelserne. Standarderne er selv blevet ledende – en…

22.06.2015 | EDU

Forskning på tre minutter

Kan man formidle kompliceret ungdomsforskning på bare tre minutter? Ja siger et nyoprettet netværk af forskere ved DPU, som går nye veje i forskningsformidlingen.

Viser resultater 61 til 70 ud af 1015

Forrige 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Næste