DPU

Nyheder

22.08.2016 |

Klassen præger karaktererne

Lærerfravær og disciplin i klassen er udslagsgivende faktorer, når man vil forstå, hvorfor nogle klasser klarer sig dårligere end andre på den samme skole. Det viser en ny københavnsk undersøgelse lavet af DPU, Aarhus Universitet.

Præsentation af Nationalt Center for Skoleforskning ved centerleder Lars Qvortrup 
Institutleder Claus Holm, DPU, og forskningschef, VIA UC, Andreas Rasch-Christensen byder velkommen til åbningsseminaret
Reception i foyeren på AIAS (Aarhus Institute of Advanced Studies)

19.08.2016 |

Kræfterne samles for at styrke dansk forskning i dagtilbud og skole

Med Nationalt Center for Skoleforskning skal der bygges bro mellem DPU, Aarhus Universitet og VIA UC. Samtidig skal samarbejdet styrkes med de lærere, pædagoger og ledere, der arbejder med børns læring i praksis. Det er nogle af de ambitioner for centeret, der blev præsenteret ved åbningsseminaret den 18. august 2016.

03.08.2016 |

11 lande i Europa i samarbejde om bedre kvalitet i dagtilbud

I Danmark går så godt som alle børn i vuggestue, børnehave eller dagpleje, og vi har både fokus på læring og børns trivsel og alsidige udvikling. Hvordan kan det danske helhedssyn på børnene inspirere andre europæiske lande? Og hvad kan vi omvendt lære af dem? Forskere fra Aarhus Universitet med DPU i spidsen deltager sammen med 11 europæiske…

27.06.2016 |

Ny e-bog: Læreplaner i dagtilbud

Et flertal af pædagoger oplever, at læreplaner spiller en afgørende rolle for måden, de er sammen med børnene på. En ny undersøgelse fra DPU, Aarhus Universitet, der gør status over de første ti år med læreplaner, er nu tilgængelig som e-bog.

24.06.2016 |

Projekt sætter fokus på arbejdet med data om elevernes progression

DPU, Aarhus Universitet, og SFI - Det Nationale Forskningscenter for Velfærd skal gennemføre et udviklingsprojekt om data om elevernes læring og progression. Projektet skal undersøge mulighederne for at understøtte og kvalificere brugen af eksisterende data til at følge og vurdere elevers faglige progression, trivsel og alsidige udvikling.

16.06.2016 |

DPU-forskere i debat om dannelse på Folkemødet 2016

Almendannelsen indtager tidens offerrolle. Det ser vi, når forskere og filosoffer fortæller os, at skolereformen fører til halvdannelse, og gymnasiereformen fører til misdannelse. Men hvorfor overhovedet gøre almendannelsen til løsning på vores problemer med at holde skole? Tre DPU-forskere diskuterer dannelse på folkemødet på Bornholm.

Viser resultater 43 til 48 ud af 1037

Forrige 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Næste